لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۰

تهدید کره شمالی به غرق کردن ناو هواپیمابر آمریکا


معاون رئیس جمهور آمریکا روز شنبه گفته که ناو هواپیمابر کارل ویسنون ظرف چند روز آینده وارد آب‌های شبه‌جزیره کره می‌شود
معاون رئیس جمهور آمریکا روز شنبه گفته که ناو هواپیمابر کارل ویسنون ظرف چند روز آینده وارد آب‌های شبه‌جزیره کره می‌شود

با افزایش تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشینگتن و در حالی که دونالد ترامپ می‌خواهد با رهبران چین و ژاپن بر سر این مسئله به رایزنی بپردازد، رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور آماده است تا ناو هواپیمابر آمریکا را برای اثبات توان نظامی خود غرق کند.

ایالات متحده در واکنش به آزمایش‌های موشکی و تهدیدهای اتمی کره‌شمالی به ناو هواپیمابر کارل وینسون و ناوهای همراه آن ماموریت داده که عازم آب‌های شبه‌جزیره کره شود. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، نیز روز شنبه گفته که این ناوگروه در ظرف چند روز آینده وارد منطقه خواهد شد.

در این حال روزنامه رودونگ سینمون، ارگان رسمی حزب حاکم، در سرمقاله خود به تهدید آمریکا پرداخته است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز این روزنامه نوشته است: «نیروهای انقلابی ما آماده نبرد و غرق کردن ناو هواپیمابر هسته‌ای ایالات متحده با یک حمله هستند... و چنین حمله‌ای مثال خوبی خواهد بود که قوای نظامی ما را نشان دهد».

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده می‌نویسد که دونالد ترامپ قرار بوده عصر یکشنبه با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت‌وگو کند.

ترامپ پیش از این گفته بود که مشکل کره شمالی را با کمک چین یا بدون کمک این کشور حل خواهد کرد، اما چین نسبت به اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ هشدار داده و از آمریکا خواسته که راه‌حل صلح‌آمیزی برای این مسئله پیدا کند.

کره شمالی به‌تازگی استرالیا را هم که خواستار فشار علیه پیونگ‌یانگ شده بود به حمله اتمی تهدید کرده است.

پیونگ‌یانگ روز یکشنبه همچنین اعلام کرد که یک شهروند دیگر آمریکایی را در این کشور دستگیر کرده است تا شمار آمریکایی‌هایی که اکنون در کره شمالی تحت بازداشت هستند به سه نفر برسد.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز نام این شهروند آمریکایی را تونی کیم عنوان کرده و به نقل از رئیس دانشگاه علم و تکنولوژی پیونگ‌یانگ نوشته که تونی کیم برای یک ماه در این دانشگاه تدریس می‌کرده.

این گزارش می‌گوید که تونی کیم روز شنبه به هنگام خروج از کره شمالی در فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ بازداشت شده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز این خبر را تایید کرده و اطمینان داده که حفاظت از شهروندان آمریکایی برای این وزارتخانه در اولویت امور قرار دارد و در این باره با سفارت سوئد در پیونگ‌یانگ که حافظ منافع آمریکا در کره شمالی است، تماس گرفته شده.

کره شمالی سال گذشته یک دانشجوی آمریکایی را به جرم سرقت یک پوستر تبلیغاتی حکومت کره شمالی بازداشت و به پانزده سال کار سخت در زندان محکوم کرد. یکی دیگر از شهروندان آمریکا نیز در کره شمالی به جرم جاسوسی بازداشت و به ده سال زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG