لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

اوباما توافق هسته‌ای با ایران را الگوی دیپلماسی در آینده دانست


جلسه باراک اوباما با اعضای گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای.
جلسه باراک اوباما با اعضای گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه در حاشیه چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای در واشینگتن، از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک «موفقیت» و الگویی برای دیپلماسی در آینده نام برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما که در این روز نشستی فرعی با رهبران چین، فرانسه و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت داشت، گفت: «جذب دوباره ایران در اقتصاد جهانی زمان لازم دارد، اما ایران از همین الان هم از مزایای این توافق بهره‌مند شده است.»

وی سپس عنوان کرد که هنوز مسائل حل‌نشده دیگری نیز میان کشورهای دیگر و ایران وجود دارد که در راس آنها «حمایت ایران از تروریسم» و «برنامه موشکی» آن است، اما با این حال همه کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای موافقند که این توافق راه‌حل موثری برای مسئله هسته‌ای ایران بود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «این موفقیت مرهون دیپلماسی است و امیدواریم که بتوانیم در آینده نیز آن را تکرار کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را به نقض تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است که تحریم‌های ایران تاکنون صرفاً روی کاغذ لغو شده و نه در عمل.

خبرگزاری رویترز بخشی دیگر از سخنان باراک اوباما در حاشیه چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای را منتشر کرده که به توافق هسته‌ای ایران ارتباط دارد.

بر اساس این گزارش، آقای اوباما علی‌رغم این که توافق هسته‌ای را یک «موفقیت» دانسته، اما تایید کرده که هنوز باید اقدامات بیشتری انجام شود تا توافق به‌طور کامل اجرایی شود.

وی همچنین گفته است: «این توافق به ما یادآوری می‌کند که هر زمان جامعه جهانی بر سر یک موضع باشد، ما می‌توانیم امنیت جهانی را ارتقا بدهیم.»

چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای از روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین در واشینگتن آغاز شد و روز جمعه نیز به پایان می‌رسد. مسکو در آستانه این اجلاس اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در آن شرکت نخواهد کرد، امری که با انتقاد آمریکا مواجه شد.

اجلاس این دوره در شرایطی برگزار می‌شود که رهبران جهان نگران تهدیدهای فزاینده گروه‌های تروریستی از جمله گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هستند که تلاش می‌کنند به سلاح هسته‌ای دست یابند.

باراک اوباما نیز در رومین روز این نشست عنوان کرده که تهدید هسته‌ای از جانب گروه‌های تروریستی وجود دارد، اگرچه با تلاش‌های جهانی این تهدید کمتر از قبل شده است.

XS
SM
MD
LG