لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

اوباما: حملات هوایی به داعش در صورت لزوم ادامه خواهد یافت


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد که اگر لازم باشد، برای محافظت از دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی آمریکا در عراق، حملات هوایی آمریکا علیه افراط‌گرایان داعش در عراق ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما روز شنبه، ۱۸ مرداد در جریان سخنرانی هفتگی خود اظهار داشت که او برای محافظت از پرسنل آمریکایی حاضر در شهر اربیل عراق اجازه حملات هوایی داده است و افزود: «و اگر لازم باشد ما آن را ادامه خواهیم داد».

آقای اوباما یک روز پیش آن نیز به دنبال صدور فرمان حمله به نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی (معروف به داعش) خاطرنشان ساخته بود که اجازه تشکیل خلافت اسلامی در عراق را نخواهد داد.

این فرمان در حالی صادر شد که مرگ قریب‌الوقوع، ده‌ها هزار شهروند غیرنظامی عراقی را که در کوهستان‌های شمال این کشور محصور مانده‌اند تهدید می‌کند.

اغلب این افراد متعلق به جامعه اقلیت ایزدی‌ها هستند و داعش تهدید کرده است که اگر آنها دین خود را تغییر ندهند، مرگ در انتظارشان خواهد بود.

در این حال گزارش‌ها حکایت از اتمام ذخایر غذا و آب ایزدی‌های محصور در کوهستان دارد.

روز شنبه نماینده اقلیت‌های ایزدی در پارلمان عراق هشدار داد که در صورت عدم کمک فوری به غیرنظامیانی که در کوهستان‌های شمال عراق محصور مانده‌اند، آنها یک یا دو روز دیگر بیشتر زنده نخواهند ماند.

فیان دخیله به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما فقط یک یا دو روز برای کمک به این انسان‌ها وقت داریم. پس از آن دسته‌جمعی می‌میرند.»

وی افزود: «اگر ما – پیشمرگه‌های کرد، سازمان ملل متحد، حکومت عراق و هر کسی – نتوانیم همین الان به آنها امید بدهیم، روحیه خود را کاملا از دست می‌دهند و می‌میرند.»

این در حالی است که باراک اوباما تاکید داشته آن‌چه باعث دخالت نظامی آمریکا علیه داعش شده، جلوگیری از نسل‌کشی و کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان است و در غیر این صورت ایالات متحده نمی‌تواند و نباید در هر بحرانی که در هر کجای جهان رخ می‌دهد دخالت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما در سخنرانی روز شنبه خود گفت که وقتی مردم بی‌گناهی را خطر قتل‌عام تهدید می‌کند و ایالات متحده می‌تواند از این قتل‌عام جلوگیری کند، نباید نگاه خود را برگرداند.

گزارش‌ها به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است که روز شنبه سه هواپیمای آمریکایی ۷۲ بسته‌ کمکی شامل ۲۸ هزار قوطی غذا و بیش از هزار و ۵۰۰ گالن آب برای ایزدی‌های محصور در کوه پرتاب کرده‌اند. این دومین محموله‌ کمکی است که ارتش آمریکا به دست آنان می‌رساند.

آمریکا در دو روز اخیر حملاتی را با هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های اف ۱۸ علیه نیروهای داعش ترتیب داده است. آلمان، فرانسه و بریتانیا از این حملات استقبال کرده‌اند.

در عین حال نشریه بریتانیایی تلگراف به نقل از برخی از مقامات دولتی گزارش داده است که احتمال دارد بریتانیا نیز برای جلوگیری از نسل‌کشی در عراق به حملات آمریکا علیه نیروهای داعش بپیوندد، به‌ویژه اگر وضعیت رو به وخامت برود.

XS
SM
MD
LG