لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

کارزار انجمن قلم کانادا و عفو بین‌الملل برای آزادی مصطفی عزیزی


مصطفی عزیزی روز ۱۱ خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران محاکمه می‌شود
مصطفی عزیزی روز ۱۱ خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران محاکمه می‌شود

انجمن قلم کانادا و سازمان عفو بین‌الملل در آستانه محاکمه مصطفی عزیزی، داستان‌نویس و تهیه‌کننده سابق صدا و سیما ایران، با راه‌اندازی یک کارزار حمایتی، آزادی فوری او را از مقامات جمهوری اسلامی خواستار شده‌اند.

بیانیه انجمن قلم (پن) کانادا که روز جمعه، ۸ خرداد منتشر شده است، به شرایط مصطفی عزیزی در زندان اوین تهران اشاره دارد که روز ۱۲ بهمن گذشته به فاصله کوتاهی پس از بازگشت به ایران از کانادا، جایی که حدود ۵ سال در آن اقامت داشت، به اتهام «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.

این بیانیه می‌گوید که اگرچه مقامات ایران جزییات زیادی درباره اتهامات آقای عزیزی ارائه نکرده‌اند، اما ظاهرا این اتهامات به‌خاطر استفاده مسالمت‌آمیز او از حق خود برای آزادی بیان، از جمله نوشته‌هایش در فیسبوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی است.

انجمن قلم کانادا سپس از اعضای خود دعوت می‌کند که از مقامات ایران بخواهند نظر به ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، مصطفی عزیزی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

دادگاه مصطفی عزیزی روز ۱۱ خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار می‌شود. به گفته اعضای خانواده آقای عزیزی، وی از بیماری‌های دیابت، قلب و رماتیسم رنج می‌برد که اواخر فروردین ماه باعث شد برای ساعاتی به بهداری زندان اوین منتقل شود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه خود مانند بیانیه انجمن قلم کانادا به شرایط جسمانی مصطفی عزیزی اشاره دارد و بر لزوم فراهم آوردن امکانات درمان برای او در خارج از زندان تاکید می‌کند.

این سازمان از حامیان خود دعوت می‌کند که از مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر و آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران بخواهند که آقای عزیزی را آزاد کنند.

بیانیه عفو بین‌الملل هم عنوان می‌کند که این داستان‌نویس تنها به خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان در زندان به سرمی‌برد.

مصطفی عزیزی، ۵۳ ساله، نویسنده مجموعه داستان «من ریموند کارور هستم» و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی مانند مسابقه «دانش و هوش» و سریال «مسافر»، سال ۲۰۱۰ به کانادا مهاجرت کرد تا چندی پیش که به ایران بازگشت و به فاصله کوتاهی پس از آن بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG