لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

دیدبان حقوق بشر: برای تعطیلی اردوگاه مانوس جدول زمانی ارائه کنید


بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس
بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس

سازمان دیدبان حقوق بشر از دولت پاپوآ گینه نو خواست که روز جمعه این هفته در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک برنامه و جدول زمانی برای تعطیلی اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس ارائه دهد.

این نهاد حقوق بشری روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، با اشاره به جلسه آینده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که به مرور کارنامه گینه نو اختصاص دارد، این جلسه را فرصتی برای دولت گینه نو دانست تا در جریان آن اعلام کند که قصد اجرای حکم دیوان عالی این کشور را دارد.

دیوان عالی پاپوآ گینه نو هفته گذشته اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس را متعارض با روح قانون اساسی این کشور دانست و خواستار تعطیلی آن شد. متعاقب آن نیز نخست وزیر گینه نو اعلام کرد که این اردوگاه تعطیل خواهد شد و از این رو دولت استرالیا باید تدبیر دیگری در رابطه با بازداشت‌شدگان بیندیشد.

استرالیا اما می‌گوید که مسئولیت این بازداشتگاه و همین طور بازداشتگاهی که در جزیره نائورو وجود دارد پای دولت‌ پاپوآ گینه نو است، موضعی که باعث شده تا گفت‌وگو میان مقامات استرالیا و پاپوآ گینه نو در این‌ باره آغاز شود.

در این میان نهادهای حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر با استقبال از حکم دیوان عالی گینه نو بر تعطیلی این اردوگاه‌ها تاکید دارند.

الین پیرسون، مدیر استرالیایی دیدبان حقوق بشر، در این باره اظهار داشت: «گینه نو به منظور اجرای حکم دیوان عالی این کشور باید دست به اقدام فوری بزند و یک‌ بار برای همیشه بازداشتگاه مانوس را تعطیل کند.»

وی همچنین اضافه کرد: «گینه نو باید با استرالیا یا کشور ثالث دیگری هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد تا پناهجویان به این کشورها انتقال یابند و در محیطی امن که شان و منزلت آنها رعایت شود، مستقر شوند.»

حدود ۹۰۰ پناهجو در جزیره مانوس در شرایط بازداشت به سر می‌برند که شرایط زندگی آنها بسیار دشوار توصیف شده است، همانند وضعیتی که در کمپ جزیره نائورو حاکم است.

در روزهای اخیر نیز یک پناهجوی ایرانی و یک پناهجوی اهل سومالی در بازداشتگاه جزیره نائورو خودسوزی کردند.

XS
SM
MD
LG