لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

مخالفان در ونزوئلا به تسلط دیوان عالی بر پارلمان این کشور اعتراض کردند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

مخالفان دولت ونزوئلا در واکنش به آن‌چه تلاش نظام قضایی این کشور برای تسلط بر پارلمان ونزوئلا نامیده شده است، روز جمعه ۱۱ فروردین دست به اعتراض زدند.

خبرنگاران رویترز از کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، گزارش داده‌اند که معترضان در حال راهپیمایی به سمت پارلمان ونزوئلا شعارهایی علیه نظام قضایی و دیوان عالی این کشور داده‌اند و آن را به تلاش برای تصاحب پارلمان متهم کرده‌اند.

مجلس شورای ملی ونزوئلا با پیروزی اپوزیسیون این کشور در انتخابات سال ۲۰۱۵ از کنترل نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، خارج شده است، اما در این مدت دولت و نظام قضایی بسیاری از تصمیمات آن را ملغی کرده‌اند.

در آخرین این اقدامات، دیوان عالی ونزوئلا اعلام کرد که مجلس شورای ملی این کشور به‌خاطر «بی‌حرمتی» به قانون صلاحیت ادامه کار را ندارد. اما این امر خشم مخالفان دولت مادورو را به دنبال داشته که دیوان عالی را به جانبداری از رییس جمهوری متهم می‌کنند و می‌گویند که مادورو قصد دارد زمینه کودتا علیه نمایندگان مردم را فراهم آورد.

این گزارش بخش‌هایی از سخنرانی میگوئل پیتزارو، یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی ونزوئلا، را بازتاب داده که روز جمعه در جمع معترضان گفته است: «ما نباید تسلیم شویم یا اعتراضات‌مان را متوقف کنیم. ما باید حقوق‌مان را طلب کنیم».

تصمیم دیوان عالی ونزوئلا همچنین موج محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشته و از آمریکا و اتحادیه اروپا گرفته تا برخی از کشورهای آمریکای لاتین و برخی مقامات عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه آن موضع گرفته‌اند.

در این میان تنها روسیه بوده که ساز مخالف زده و از جهان خواسته است تا ونزوئلا را به حال خود بگذارند. مسکو اعلام کرده که «نیروهای خارجی نباید به آتش نزاع در ونزوئلا بدمند».

نیکلاس مادورو همواره واشینگتن را به تلاش برای براندازی دولت خود متهم کرده است. با این حال رویترز می‌نویسد تا اینجای کار به نظر می‌رسد که دولت دونالد ترامپ اولویت‌های دیگری را دارد یا هنوز سیاست خود را در قبال ونزوئلا به تمامی مشخص نکرده است.

مادورو ۵۴ ساله به دنبال مرگ هوگو چاوز، رییس‌جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا، در سال ۲۰۱۳ قدرت را در این کشور در دست گرفت. وی خود را رهرو و «پسر» چاوز نامیده است.

ونزوئلا تحت رهبری نیکلاس مادورو با بحران اقتصادی شدیدی مواجه شده است که این امر به‌ویژه پاییز گذشته به اعتراضات گسترده‌ای در این کشور منجر شد.

XS
SM
MD
LG