لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

کمیسیون بریتانیایی: قتل لیتویننکو احتمالا با تایید پوتین بوده است


الکساندر لیتویننکو، مامور سابق امنیتی روسیه، بر اثر مسمومیت ناشی از مواد رادیواکتیو در لندن کشته شد
الکساندر لیتویننکو، مامور سابق امنیتی روسیه، بر اثر مسمومیت ناشی از مواد رادیواکتیو در لندن کشته شد

کمیسیون بریتانیایی تحقیق پیرامون مرگ الکساندر لیتویننکو روز پنج‌شنبه، اول بهمن، اعلام کرد که ماموریت قتل این مامور سابق امنیتی روسیه احتمالا با تایید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، انجام گرفته است.

لیتویننکو ۴۳ ساله که از منتقدان حکومت ولادیمیر پوتین بود، سال ۲۰۰۰ به بریتانیا پناهنده شد، اما شش سال بعد بر اثر مسمومیت ناشی از مواد رادیواکتیو پلونیوم ۲۱۰ مسموم و کشته شد.

همان زمان لندن بحث دخالت مسکو در قتل آقای لیتویننکو را میان کشید، امری که روسیه آن را به شدت انکار کرد. اما کمیسیون بریتانیایی تحقیق پیرامون این رخداد که قاضی ارشد رابرت اوئن ریاست آن را بر عهده دارد به نتیجه‌ای مخالف اظهارات مقامات روسیه رسیده است.

گزارش رویترز از نتایج تحقیقات این کمیسیون بیان می‌کند که آندری لوگووی، مامور محفاظ سابق کا.‌گ.‌ب همراه با دیمیتری کووتون عملیات قتل لیتویننکو را با هدایت اف.‌اس.‌بی، دستگاه امنیت فدرال روسیه، انجام داده‌اند.

بیانیه‌ای که قاضی رابرت اوئن در این باره منتشر کرده است، عنوان می‌کند: «با در نظر گرفتن تمام شواهد و مدارک موجود به این نتیجه رسیده‌ام که اف.‌اس.‌بی عملیات قتل آقای لیتویننکو را احتمالا با تایید آقای پاتروشف (رئیس سابق اف‌.‌اس.بی) و همچنین رئیس جمهور پوتین انجام داده است.»

قاضی اوئن در ادامه می‌افزاید: «من اقناع شده‌ام که در مجموع، دولت پوتین از جمله خود رئیس جمهور و اف.اس.بی برای اقدام علیه آقای لیتویننکو حتی قتل او انگیزه داشتند.»

لیتویننکو خود نیز زمانی که در بستر مرگ بود، پوتین را مسئول این رخداد دانست و تاکید کرد که رئیس جمهور روسیه دستور قتل وی را صادر کرده است. مسکو اگرچه همواره این اتهام را رد کرده اما ماجرا به تیره شدن روابط دو کشور انجامیده تا جایی که تابستان سال ۱۳۸۶ بریتانیا چهار دیپلمات روسی را از خاک خود اخراج کرد، امری که واکنش متقابل مسکو را به دنبال داشت.

روسیه تاکنون از استرداد آندری لوگووی و دیمیتری کووتون به بریتانیا خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG