لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

دیدار روحانی با گروهی از چهره‌های محافظه‌کار جمهوری اسلامی


پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران از دیدار حسن روحانی با گروهی از محافظه‌کاران خبر داده است، دیداری که در پی جدال لفظی اخیر آقای روحانی با تعدادی از روحانیون اصول‌گرا و افزایش موج انتقادات محافظه‌کاران از دولت او انجام شده است.

این گزارش بیان می‌کند که آقای روحانی عصر پنج‌شنبه، ۱۲ تیر، در جمع چهره‌هایی نظیر غلامعلی حدادعادل، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران، و لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، حضور یافته و از لزوم «وحدت» میان گروه‌های سیاسی برای حل مشکلات داخلی سخن گفته است.

رئیس دولت ایران در جمع این چهره‌های اصول‌گرا اظهار داشت: «همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر چتر واحد در حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند... همه ما باید تلاش کنیم تا از انشقاق و شکاف‌های اجتماعی در حوزه‌هایی نظیر قومیت، مذهب و جناح‌بندی‌ها بکاهیم.»

دولت حسن روحانی متشکل از اصلاح‌طلبان، چهره‌های منتسب به گروه‌های میانه‌رو و برخی چهره‌های شاخص محافظه‌کاران است. با این حال دیدگاه‌های فرهنگی آقای روحانی و سیاست او در قبال پرونده هسته‌ای ایران موج انتقادات برخی از چهره‌ها و گروه‌های محافظه‌کار را به دنبال داشته است.

برگزاری همایش «دلواپسیم» که گروه سیاسی «جبهه پایداری» طراح آن بود، نمونه‌ای از حمله محافظه‌کاران علیه دیپلماسی هسته‌ای آقای روحانی بود تا جایی که دولت او را «سازشکار» خواندند.

کنایه حسن روحانی نسبت به ایجاد محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی و بیان این سخن که «نمی‌توان مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد»، مورد دیگری‌ است که واکنش شدید محافظه‌کاران را در پی داشت و از جمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گفت که با قدرت در برابر کسانی که قصد دارند مانع بهشت رفتن مردم شوند، خواهیم ایستاد.

اما با وجود این آقای روحانی روز پنج‌شنبه در جمع اصول‌گرایان تاکید کرده است که «برای حل مشکلات بزرگی چون رکود تورمی و ایجاد اشتغال نیاز به حضور همه افراد و گروه‌ها از جناح‌ها، اقوام و مذاهب مختلف داریم».

به گفته او، «این اشتباه بزرگی است که دشمن را فقط به دشمن خارجی محدود کنیم و نباید دشمنان بزرگ داخلی نظیر رکود تورمی، فساد اداری و بیکاری را از ذهن دور نگه داشت؛ زیرا این دشمنان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که هیچ جناحی را نمی‌شناسد».

رئیس دولت ایران در نهایت با دفاع از ایده «وحدت» میان گروه‌های سیاسی گفته است: «نباید غربالی در دست بگیریم که بر اساس آن بیشتر افراد کنار گذاشته شوند و تنها تعداد اندکی حائز شرایط برای ادامه کار باقی بمانند... دولت یازدهم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تشکیل شده است و در ۱۱ ماه گذشته ما هیچ گاه در مسیر حل مسائل اساسی کشور میان سلیقه‌های مختلفی که در دولت حضور دارند شاهد اختلاف نبوده‌ایم.»

این گزارش شرح می‌دهد که غلامعلی حدادعادل در این نشست اعلام کرده که «از رویکرد اعتدال رئیس جمهور» حمایت می‌کند و از دولت آقای روحانی «به‌خاطر استفاده از همه ظرفیت‌ها و نیروها، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی» تشکر کرده است.

XS
SM
MD
LG