لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

پاسخ روحانی به منتقدان دولت: عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند


به دنبال انتقاد محافظه‌کاران جمهوری اسلامی از سخنان اخیر حسن روحانی درباره فرهنگ و عدم مداخله دولت در زندگی مردم، رئیس جمهور ایران منتقدانش را متهم کرد که عقب‌مانده و عصر حجری می‌اندیشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، با اشاره به منتقدان سیاست‌های فرهنگی خود اظهار داشت: «مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ از آنِ مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آن‌ چه ما با او زندگی می‌کنیم و زندگی خواهیم کرد.»

رئیس جمهور ایران اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نفی «سانسور دولتی» گفته بود که «صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند».

این سخنان و مواضع بعدی او از جمله «رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی واتس‌آپ»، دفاع از حق دسترسی مردم به شبکه اطلاعات جهانی و «عدم مداخله دولت در زندگی مردم» واکنش شدید محافظه‌کاران درون حاکمیت ایران را به دنبال داشت.

واکنش‌های غالبا تند به مواضع رئیس جمهور ایران اما زمانی اوج گرفت که آقای روحانی گفت، «نمی‌توان با زور و شلاق مردم را بهشت فرستاد».

در این میان واکنش ائمه جمعه مشهد و تهران، احمد علم‌الهدی و احمد خاتمی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

آقای علم‌الهدی اظهار داشت: «شلاق که سهل است. با همه قدرت مقابل کسانی که قصد دارند جلو بهشت رفتن مردم را بگيرند خواهيم ايستاد.»

آقای خاتمی هم گفت که «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را برای مردم هموار کند».

اما با وجود این حسن روحانی بار دیگر تاکید می‌کند که مقوله فرهنگ نمی‌تواند تجویزی و دستوری باشد.

رئیس جمهور ایران اظهار داشت: «مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسول بریزد و نسخه‌ای بنویسد تا ما آن را از داروخانه‌ای خریداری کنیم؟ گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند.»

وی در نهایت خاطرنشان ساخت که دولت او در ادامه راه خود «مصمم» است و اگر «کسی خوشش بیاید یا خوشش نیاید» دولت اعتقاد دارد که «همه کار» را در کشور مردم باید انجام دهند، از سیاست گرفته تا اقتصاد و امنیت.

حسن روحانی پیش از این نیز گفته بود که «عده‌ای بیکار و متوهم مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت».
XS
SM
MD
LG