لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

گزارشگران بدون مرز: خطر مرگ هنگامه شهیدی را تهدید می‌کند


هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی، دو ماه گذشته را در اعتصاب غذا به‌سر برده‌ است
هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی، دو ماه گذشته را در اعتصاب غذا به‌سر برده‌ است

سازمان گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن مقامات ایران به خاطر ادامه حبس هنگامه شهیدی خواستار آزادی بدون قید و شرط این روزنامه‌نگار شد.

اطلاعیه این سازمان روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت منتشر شده است که در آن با اشاره به اعتصاب عذای خشک خانم شهیدی هشدار داده می‌شود که «خطر مرگ» وی را تهدید می‌کند.

هنگامه شهیدی که در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است دو ماه گذشته را در اعتصاب غذای تر به‌سر برده است. اما آن‌چه شرایط وی را خطرناک‌تر می‌سازد اعتصاب غذای خشک است که از روز چهارشنبه به آن دست زده، اعتصابی که فرد از آشامیدن مایعات نیز خودداری می‌کند.

به نوشته گزارشگران بدون مرز، خانم شهیدی در دیدار با مادرش دلیل اعتصاب غذای خشک را «اعتراض به وضعیت بازداشت خود، اعمال فشار بازجویان برای اعتراف به جرم‌های ناکرده و محروم شدن از حق دیدار با وکیل» عنوان کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز سپس تاکید می‌کند که «محروم کردن از درمان پزشکی، شکنجه و رفتار ظالمانه، غیرانسانی و یا تحقيرآميز با زندانیان سیاسی و از جمله روزنامه‌نگاران زندانی مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران هم یکی از امضاءکنندگان آن است».

این نهاد مدافع روزنامه‌نگاران جهان در نهایت یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با «۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز در سال ۲۰۱۷ از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار دارد».

ماموران امنیتی ایران هنگامه شهیدی را روز ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵ بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند، اما از آن روز علت بازداشت یا اتهام وی اعلام نشده است.

خانم شهیدی چندی پیش در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی بازداشت خود را با انتخابات ریاست جمهوری مرتبط دانست و گفت که سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در «پروژه مشترکی» برای بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG