لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

گزارشگران بدون مرز: قوه قضاییه ایران آلت دست سپاه و وزارت اطلاعات است


گزارشگران بدون مرز با انتقاد از تدوام روند بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی را نهادی غیر مستقل و آلت دست سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات نامید.

بیانیه این سازمان روز چهارشنبه، ۱۱ تیر در یازدهمین سالروز کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار ایرانی - کانادایی، در زندان اوین منتشر شده است و تاکید می‌کند که قوه قضاییه ایران هنوز آمران و عاملان این واقعه و قتل روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای دیگری نظیر ابراهیم‌زال‌زاده، مجید شریف، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، پیروز دوانی و ستار بهشتی را محاکمه نکرده است و آنها از مجازات مصون مانده‌اند.

در این بیانیه آمده است که «نه تنها رییس قوه قضاییه ایران به احیای حقوق عامه و گسترش عدل اعتنایی ندارد، بلکه قضات دادگاه‌ها گوش به فرمان بازجویان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات هستند و با عدم مجازات متجاوزان به حقوق مردم و مسئولان و مباشران شکنجه و جنایت، باعث تجری آنان در اعمال خشونت در جامعه و به‌ویژه در زندان‌ها شده است».

گزارشگران بدون مرز از سعید مرتضوی به عنوان یکی از این مقامات قضایی نام می‌برد، قاضی سابق دادگاه مطبوعات و دادستان سابق تهران که روزنامه‌نگاران و منتقدان بسیاری با احکام او روانه زندان‌ها شده‌اند.

آقای مرتضوی در پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک که به مرگ دست‌کم سه نفر از معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ انجامیده است، مقصر شناخته شده، اما هنوز مجازات نشده است.

گزارشگران بدون مرز نیز می‌گوید که سعید مرتضوی، یکی از نمادهای دستگاه قضایی ایران و «دست‌کم متهم به شراکت در مرگ زهر کاظمی در زندان اوین در تیرماه ۱۳۸۲ و اهمال در مرگ امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس، در همان زندان، در اسفند ۱۳۸۷ است».

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه به نمونه‌هایی از بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران اشاره می‌کند از جمله صبا آذرپیک، خبرنگار روزنامه اعتماد و هفته‌نامه تجارت فردا، ریحانه طباطبایی، خبرنگار سابق روزنامه شرق، مهدی خزعلی، نویسنده وبلاگ باران و اعضای وبسایت نارنجی که اخبار حوزه فن‌آوری اطلاعات را پوشش می‌دادند.

این نهاد بین‌المللی سپس تاکید می‌کند که «آزار مقامات قضایی و امنیتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» حتی در زندان هم ادامه می‌یابد به‌طوری که «مسئولان زندان و دستگاه قضایی در همراهی ماموران امنیتی به ندرت با حق قانونی مرخصی استعلاجی زندانیان بیمار و انتقال آنها به بیمارستان موافقت می‌کنند».

از جمله این زندانیان که گزارشگران بدون مرز می‌گوید نیاز به درمان فوری در خارج از زندان دارند، حسین رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری، مصطفی دانشجو، آرش هنرور شجاعی، حمیدرضا مرادی، محمد داوری، محمد صدیق کبودوند، سعید متین‌پور، افشین کرم‌پور و کیوان صمیمی بهبهانی هستند.

گزارشگران بدون مرز پیش از این در یکی از آخرین اطلاعیه‌های خود تاکید کرده بود که ایران یک سال پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

XS
SM
MD
LG