لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

روسیه: درآمد سالانه «حکومت اسلامی» از قاچاق عتیقه‌، تا ۲۰۰ میلیون


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نامه‌ای به این سازمان عنوان کرد که گروه «حکومت اسلامی» از طریق تجارت غیرقانونی اشیاء عتیقه سالیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار درآمد دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویتالی چورکین، نماینده روسیه، در نامه خود نوشته است: «گروه حکومت اسلامی در سوریه و عراق... حدود صد هزار اثر فرهنگی با اهمیت جهانی را تحت اختیار خود دارد، از جمله ۴۵۰۰ سایت باستان‌شناسی که ۹ سایت از میان آنها در فهرست میراث جهانی قرار دارد.»

این نامه می‌افزاید: «سودی که از تجارت غیرقانونی این اشیاء عتیقه و گنجینه‌های باستانی عاید این اسلام‌گرایان می‌شود حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال برآورد شده است.»

به گفته آقای چورکین، کار قاچاق این آثار را واحدی در گروه «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد به اسم واحد عتیقه‌جات که هم‌ارز وزارت منابع طبیعی‌ است و تنها کسانی امکان کند و کاو در سایت‌‌های باستان‌شناسی و انتقال عتیقه‌جات را دارند که اجازه‌نامه‌ای از این واحد داشته باشند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد که پیش از این بارها ترکیه را به خرید نفت قاچاق از گروه «حکومت اسلامی» متهم کرده بود این‌ بار نیز عنوان کرده که بیشتر این اشیا‌‌‌ء عتیقه از طریق کشور ترکیه قاچاق می‌شود.

وی در بخشی از این نامه نوشته است: «مرکز اصلی قاچاق آثار میراث فرهنگی شهر غازیان‌تپ در ترکیه است که اشیا‌‌ء مسروقه در آنجا به شکل غیرقانونی به حراج گذاشته می‌شوند و سپس از طریق شبکه‌ای از عتیقه‌فروشی‌ها و بازار محلی فروش می‌روند.»

ترکیه همواره اتهام خرید نفت قاچاق از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را رد کرده. این میان اتهامات روسیه به‌ویژه متوجه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و خانواده وی بوده است. آقای اردوغان اما گفته که اگر روسیه بتواند این اتهامات را ثابت کند، او از سمت خود استعفا خواهد کرد.

ویتالی چورکین به تازگی نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ترکیه را تامین‌کننده اصلی سلاح برای گروه «حکومت اسلامی» دانسته است.

XS
SM
MD
LG