لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

گزارش‌های ضد و نقیض از ورود خودروهای زرهی روسیه به خاک اوکراین


در حالی که برخی گزارش‌ها حکایت از ورود خودروهای زرهی روسی به خاک اوکراین دارد، مقامات روسیه ضمن تکذیب آن می‌گویند که نیروهای مرزبانی روسی تنها در نواحی مرزی اوکراین به گشت‌زنی پرداخته‌اند.

روزنامه‌ بریتانیایی گاردین روز جمعه، ۲۴ مرداد، گزارش داد که ۲۳ نفربر روسی به همراه کامیون‌های حامل سوخت و دیگر وسایل نقلیه تدارکات نظامی که بر آنها نشان رسمی ارتش روسیه قرار دارد پنج‌شنبه شب وارد خاک اوکراین شده است.

به نوشته این روزنامه، نفربرهای روسی پس از توقفی که نزدیک مرز داشتند شبانگاه از طریق شکافی که در سیم‌خاردارهای مرزی ایجاد شده بود وارد خاک اوکراین شدند. این منطقه‌ای در شرق اوکراین است که کی‌یف کنترل خود را بر آن از دست داده است.

گاردین سپس می‌نویسد که مشخص نیست این نفربرها تا چه اندازه در خاک اوکراین پیش خواهند رفت و تا چه زمانی در آنجا خواهند ماند، اما این سند غیرقابل انکاری برای اثبات ادعای اوکراین است که روسیه را متهم می‌کند در داخل مرزهای این کشور فعالیت دارد.

این گزارش را خبرگزاری فرانسه و روزنامه برتیانیایی تلگراف نیز تایید می‌کنند و می‌گویند که خودروهای زرهی روسیه از مرز اوکراین عبور کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، نفربرهای روسی خیلی دور از کاروان کامیون‌هایی نیستند که مسکو می‌گوید آنها را به منظور کمک‌های بشردوستانه به اوکراین می‌فرستد.

اما در همین حال خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از «سخنگوی اداره مرزبانی روسیه» نوشت که این اخبار واقعیت ندارد.

به گفته این مقام روسی، «گروه‌های سیار مرزبانان روسیه در نواحی مجاور مرز اوکراین به گشت‌زنی می‌پردازند اما وارد خاک اوکراین نمی‌شوند».

روسیه همچنین اعلام کرده است که کاروانی حامل کمک‌های بشردوستانه را روانه اوکراین کرده که روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی از نزدیک شدن این کاروان به مرز منتشر شد.

در این میان اوکراین نگران آن است که این کاروان مانند «اسب تروا» عمل کند و به جای کمک‌های بشردوستانه حامل تجهیزات نظامی برای جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین باشد.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که برای کمک به شورشیان تسلیحات نظامی به شرق اوکراین ارسال می‌کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، می‌گوید که مسکو با تمام توان خود تلاش می‌کند به جنگ در این منطقه خاتمه دهد.

XS
SM
MD
LG