لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

علیرضا سجادپور از معاونت سازمان سینمایی ایران کنار رفت


 علیرضا سجادپور
علیرضا سجادپور
استعفای علیرضا سجادپور، معاون سازمان سینمایی کشور مورد موافقت جواد شمقدری، رئیس این سازمان قرار گرفت و امروز چهارشنبه، شش دی در خبرگزاری‌های داخل ایران منتشر شد.

در متن استعفانامه آقای سجادپور، تمایل به «بازگشت به دنیای تهیه و تولید فیلم» دلیل اصلی این اقدام عنوان شده است.

علیرضا سجادپور که سابقه نویسندگی و تهیه چند فیلم سینمایی را در پرونده خود دارد از مهر ماه ۱۳۸۸ و در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوست و عهده‌دار سمت مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی این معاونت شد.

او بعدها با تشکیل سازمان سینمایی کشور، به سمت معاونت فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری این سازمان رسید که این مسئولیت از امروز به صورت علنی خاتمه یافت.

آقای سجادپور در متن کوتاه استعفانامه خود از «درخواست‌های مکرر» برای ترک مسند معاونت سازمان سینمایی کشور نوشته است.

او همچنین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که از چند هفته قبل درخواست استعفای خود را تحویل رئیس سازمان سینمایی کشور داده است تا بدین ترتیب شایعاتی که از روزهای قبل در رابطه با پایان دوران معاونت سجادپور در سازمان سینمایی کشور منتشر شده بود، تایید شده باشد.

سجادپور چرا استعفا داد

اما علی‌رغم آن‌‌چه در متن استعفای آقای سجادپور آمده است، خبرگزاری فارس اختلافات او با محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ارائه حواله اکران به سینما آزادی را دلیل اصلی این اقدام دانسته است.

این خبرگزاری حتی از «تصمیم قاطع» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای «برکناری» آقای سجادپور می‌نویسد و خودخواسته بودن استعفای او را مورد تردید قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسینی در روزهای اخیر خواهان پایان دادن به آنچه «تحریم» سینما آزادی توسط شورای صنفی نمایش خوانده می‌شود، شده بود، اما علیرضا سجادپور با «مقاومت» در برابر این تصمیم از ارائه حواله اکران فیلم به این سینما خودداری می‌کرد.

ماجرای «تحریم سینما آزادی» از چند ماه قبل و زمانی آغاز شد که حوزه هنری در پی اعتراض گروه انصار حزب‌الله به اکران فیلم‌های «گشت ارشاد» و «خصوصی» از ادامه نمایش این فیلم‌ها و چند فیلم دیگر در سینماهای خود، از جمله سینما آزادی جلوگیری کرد. این اتفاق اعتراض شورای صنفی نمایش را به همراه داشت که حوزه هنری را به «عدم تمکین از قانون» متهم می‌کرد.

شورای صنفی نمایش روز دوشنبه، چهار دی در آخرین بیانیه خود علی‌رغم نامه‌ای که وزیر ارشاد دراین‌باره نوشته بود، بار دیگر بر تحریم سینما آزادی تایید کرد تا اختلافات این نهاد با حوزه هنری همچنان ادامه داشته باشد.

با این حال علیرضا سجادپور که از مواضع شورای صنفی نمایش در این ماجرا حمایت کرده است، استعفای خود را بی‌ارتباط با مسئله سینما آزادی دانست.

او در گفت‌وگو با وبسایت خبرآنلاین اظهار داشت: «دلیل این استعفا تنها علاقه به دنیای تهیه و تولید فیلم است و تحلیل برخی مبنی بر مشکل بر سر سینما آزادی، تحلیل چرندی است.»

هنوز مشخص نیست که چه کسی جایگزین علیرضا سجادپور خواهد شد، اما چنانچه جواد شمقدری در نامه موافقت خود با استعفای او نوشته است، آقای سجادپور تا تعیین جایگزین «نسبت به رتق و فتق امور» ادامه خواهد داد.

تحریم اسکار ۲۰۱۳، رفع توقیف چند فیلم و بعد توقیف آثار سینمایی دیگر، موضع‌گیری‌ علیه خانه سینما و جانبداری از انحلال این نهاد سینمایی از جمله سیاست‌های چالش‌برانگیز علیرضا سجادپور در دوران فعالیت او در سازمان سینمایی کشور محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG