لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

خالد الفالح جایگزین علی النعیمی به عنوان وزیر نفت عربستان شد


خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی
خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی

خالد الفالح مدیر عامل شرکت دولتی نفت عربستان، آرامکو، به عنوان وزیر نفت جدید این کشور جایگزین علی النعیمی شد که از سال ۱۹۹۵ عهده دار این مسئولیت بود.

با این انتصاب، الفالح که وزیر بهداشت عربستان هم بود، از این سمت برکنار خواهد شد تا مسئولیت جدید خود را در وزارت نفت این کشور برعهده بگیرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از این رویداد می‌نویسد که احتمال نمی‌رود این جایگزینی باعث تغییر در سیاست نفتی عربستان شود زیرا محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد، تا حد زیادی بر سیاست‌های نفتی و اقتصادی این کشور نفوذ دارد.

گزارش جواد کوروشی از برکناری علی النعیمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و با تولید روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت خام بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌رود.

از سال ۲۰۱۴، عربستان استراتژی حفظ سهمیه در اوپک را به جای کاهش تولید با هدف حمایت از قیمت‌ها رهبری می‌کند.

تحلیلگران معتقدند انتصاب وزیر نفت جدید که بخشی از تغییرات سازمانی در اقتصاد آن کشور است به احتمال زیاد این استراتژی را تقویت می‌کند.

ریچارد مالینسون اقتصاد‌دان ارشد به رویترز می‌گوید: «سیاست نفتی، سیاست شخصی النعیمی نیست، سیاست پادشاهی عربستان است. به نظر می‌رسد الفالح درمورد اینکه بازار نفت باید از طریق کاهش قیمت به حالت تعادل برسد بسیارمصمم است.»

بر اساس حکم پادشاه سعودی، نام وزارت نفت به وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی تغییرمی کند. همچنین، وزارت برق نیز در این وزارتخانهٔ جدید ادغام خواهد شد.

الفالح سال‌ها به عنوان جانشین النعیمی مطرح بوده است، که او نیز پس از ریاست بر آرامکو به این سمت منصوب شد. او یکی از معدود چهره‌های سعودی است که نقطه نظراتش دقیقا به وسیلهٔ تجار و تحلیلگران بررسی می‌شود تا به بینشی در مورد سیاست‌های انرژی عربستان برسند.

دسامبر ۲۰۱۵، الفالح در کنفرانسی خبری در ریاض، گفت: «ما انتظار داریم بازار در سال ۲۰۱۶ به تعادل برسد. انتظار داریم تقاضا در ‌‌نهایت از عرضه پیشی بگیرد و بخش زیادی از ذخایر مصرف شود و قیمت‌ها در مسیر طبیعی خود قرار بگیرند.»

الفالح فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه تگزاس آمریکا، ‌ به مدت بیش از ۳۰ سال در آرامکو فعالیت می‌کرد و از سال ۲۰۰۹ مدیرعامل این شرکت بود و سال گذشته به عنوان رئیس این شرکت منصوب شد.

نعیمی ۸۰ ساله کارش را در سن ۱۲ سالگی در شرکت آرامکو آغاز کرد و به عنوان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات غیرسلطنتی عربستان به پایان رساند.

در نشست دوحه که ماه آوریل با هدف بررسی شرایط بازار جهانی نفت و تصمیم‌گیری احتمالی تولیدکنندگان اصلی نفت جهان برگزار شد النعیمی به عنوان وزیر نفت عربستان سعودی شرکت داشت.

براساس گزارش‌ها، عربستان سعودی در این نشست، در پی تعهد همه تولیدکنندگان نفت از جمله ایران به سقف تولید نفت بود در حالی که ایران می‌گوید تا زمانی که سهم خود را از بازار جهانی نفت به سطح قبل از تحریم‌های بین‌المللی نرساند، چنین محدودیتی را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG