لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

پرونده دو راننده زن عربستانی به دادگاه تروریسم ارجاع شد


دو زن عربستانی که به جرم مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور از حدود یک ماه قبل در بازداشت به‌سرمی‌برند، به دادگاه ویژه‌ای که به پرونده‌های مربوط به تروریسم رسیدگی می‌کند، ارجاع داده شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه چهارم دی به نقل از نزدیکان میسا العمودی و لجین الهذلول گزارش داد که پرونده این دو شهروند عربستانی به‌ خاطر بیان عقاید خود در شبکه اجتماعی توئیتر به دادگاه ضدتروریسم فرستاده شده‌اند.

اما مشخص نیست که اتهام این دو زن به‌طور مشخص چیست، اگرچه هر دو آنها با ممنوعیت رانندگی زنان مخالفت کرده‌اند.

با این حال فعالان اجتماعی می‌گویند که این رویداد در واقع پیامی به آنهاست که دنبال حقوق مدنی اساسی‌تری هستند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، دادگاه ویژه جنایی که پرونده این دو زن به آن ارجاع داده شده است در ریاض، پایتخت عربستان برای بررسی پرونده‌های مربوط به تروریسم تشکیل شده، اما با وجود این تاکنون شماری از فعالان حقوق بشر، مخالفان صلح‌طلب و منتقدان حکومت عربستان در آن به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

این دادگاه به تازگی شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه را نیز به اعدام محکوم کرده است، چهره‌ای که از منتقدان حکومت عربستان سعودی به شمار می‌رود.

گزارش این خبرگزاری می‌گوید که وکلای میسا العمودی و لجین الهذلول نسبت به تصمیم دادگاه برای ارجاع پرونده آنان به دادگاه ضدتروریسم اعتراض کرده و درخواست استیناف داده‌اند.

در عربستان سعودی اگرچه قانونی رسمی در رابطه با ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد، اما وحانیون محافظه‌کار این کشور بارها علیه رانندگی زنان فتوا صادر کرده‌اند و مقامات عربستان نیز از صدور گواهینامه رانندگی به زنان خودداری می‌کنند.

پلیس عربستان بارها زنان را به خاطر رانندگی بازداشت کرده است و از آن جمله در سال ۱۹۹۰ علاوه بر بازداشت ۵۰ زن به این خاطر پاسپورت‌های آنان را توقیف کرد و با فشار بر کارفرمایان آنها باعث اخراج آنان شد.

سال ۲۰۱۱ نیز یک زن به خاطر رانندگی به ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد اما پادشاه عربستان سعودی این حکم را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG