لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

دومین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه به غزه اعزام شد


بندر اشدود - کشتی ترکیه‌ای با نظارت اسرائیل در این بندر تخلیه و بررسی خواهد شد
بندر اشدود - کشتی ترکیه‌ای با نظارت اسرائیل در این بندر تخلیه و بررسی خواهد شد

ترکیه بعد از آشتی و عادی سازی مناسبات با اسرائیل، دومین کشتی حامل کمک‌های انسانی برای فلسطینیان را راهی غزه کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، کشتی جدید کمک‌های امدادی این کشور شنبه سیزدهم شهریور ساحل بندر ترکیه‌ای مرسین را ترک کرد.

یک مقام ترکیه به شبکه الجزیره گفت، میزان محموله‌های امدادی ارسالی بار این کشتی «چشمگیر» است.

ترکیه گفته انتظار دارد، اسرائیل همکاری لازم را نشان دهد تا کمک‌ها پیش از بیست و دوم شهریور که عید قربان است، به‌دست فلسطینی‌های غزه برسد.

پنج هفته پیش نیز ترکیه کشتی دیگری را برای کاهش آلام زندگی روزانه فلسطینی‌های غزه به این منطقه فرستاد.

اسرائیل کشتی پیشین را به بندر اشدود برد و با خالی کردن کانتینرها و بررسی محموله‌ها، آن را با تریلرها از راه زمینی به غزه فرستاد.

به گزارش الجزیره، کشتی جدید نیز با نظارت اسرائیل در اشدود تخلیه و بررسی خواهد شد و محموله‌ها با طی مسیر زمینی، از گذرگاه «اِرِز» به غزه ارسال می‌شود.

اسرائیل اصرارهای رئیس جمهوری ترکیه را برای رفع هشت ساله حصر دریایی غزه به عنوان یکی از شرط‌های عادی سازی مناسبات ترکیه و اسرائیل رد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در برابر موافقت کرد ترکیه کمک‌های امدادی برای فلسطینی‌های غزه و کرانه باختری را با نظارت مأمورین اسرائیلی ارسال کند.

اقدام سازمان امدادی ترکیه در بهار شش سال پیش در اعزام کشتی امدادی مرمره آبی به غزه، به حمله ارتش اسرائیل به کشتی و کشتن ده سرنشین و زخمی کردن ده‌ها تن و اخراج بقیه سرنشینان حامی فلسطینی‌ها منجر شد.

ماجرای ماوی مرمره عامل بحران شش ساله در مناسبات ترکیه و اسرائیل بود؛ اما این دو کشور به تازگی آشتی کردند.

آقای اردوغان پنجشنبه گذشته مصوبه تأیید شده در مجلس ترکیه را برای عادی سازی مناسبات با اسرائیل توشیح کرد.

با اجرایی شدن این توافق، قرار است در روزهای جاری، سفیران جدید اسرائیل و ترکیه در آنکارا و تل آویو کار خود را آغاز کنند.

در این میان، مصر برای نخستین بار پس از دو ماه بسته بودن کامل الرفح، شنبه سیزدهم شهریور این گذرگاه مرزی را گشود. فلسطینی‌ها برای خروج از غزه به الرفح وابسته هستند زیرا ورود فلسطینی‌های غزه به اسرائیل ممنوع است.

ده‌ها هزار فلسطینی برای سفر به کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان از راه مصر، از اوایل تابستان منتظر گشایش گذرگاه الرفح بودند.

دانشجویان فلسطینی زیادی نیز که در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند، برای بازگشت به محل تحصیل خود گشایش گذرگاه را از حکومت مصر درخواست می‌کردند.

غزه که تنها ۳۶۵ کیلومتر مربع وسعت دارد، با یک میلیون و نهصد هزار تن جمعیت آن، بزرگ‌ترین زندان جهان نامیده می‌شود و مردم آن با داشتن تنها ۶۱۰۰ دلار درآمد سالیانه، به کمک‌های امدادی جهانی نیازمند هستند.

اسرائیل به تازگی دو کارمند ارشد فلسطینی سازمان ملل متحد در غزه را که در کارهای امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌های غزه فعال بودند، زندانی کرد.

به نوشته گاردین، سازمان امنیت داخلی اسرائیل محمد الحلبی و وحید بورش دو فلسطینی بلندپایه را به تهام هزینه کمک‌های اعطایی سازمان ملل «به سود هدف‌هایی که به حماس کمک می‌کند»، زندانی کرده است؛ اتهامی که فلسطینی‌ها آن را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG