لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

پخش مستندی از تلویزیون ایران درباره «فعالیت‌های سازمان سیا»


مستند "شکارچی در دام" ادعا می‌کند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا جاسوسان خود را به ایران فرستاده است.
مستند "شکارچی در دام" ادعا می‌کند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا جاسوسان خود را به ایران فرستاده است.
تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب، ۲۷ دی مستندی درباره آنچه فعالیت‌های آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در ایران خوانده شده است، پخش کرد.

این مستند که «شکارچی در دام» نام دارد ادعا می‌کند سازمان اطلاعات ایالات متحده با هدف شناسایی نخبگان علمی ایران در حوزه بیوتکنولوژیک، یکی از جاسوس‌های خارجی خود را به ایران فرستاده است، اما ماموران امنیتی ایران در نهایت با شناسایی این طرح او را بازداشت کرده‌اند.

این مستند به ماجرای یک شهروند اسلواکی می‌پردازد که خود را «متی والوک» معرفی می‌کند.

والوک در این فیلم می‌گوید که به عنوان «مجری طرح جدید سازمان جاسوسی آمریکا» اطلاعات ارزشمندی را از پیشرفت‌های علمی ایران به دست آورده که می‌توانسته در دستان ماموران اطلاعات ایالات متحده به ابزاری برای «خرابکاری» در ایران تبدیل شود.

او ادعا می‌کند که برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی با پژوهشگری ایرانی ارتباط برقرار کرده و با پیشنهادات شغلی و مالی مناسب توانسته است که او را فریب داده است.

در اینجا مستند «شکارچی در دام» راوی دیگری پیدا می‌کند که همان پژوهشگر «فریب‌خورده» است.

او شرح می‌دهد که چگونه نادانسته اطلاعات مورد نیاز آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای مامور آن گردآوری کرده است تا زمانی که نیروهای امنیتی ایران واقعیت ماجرا را برای او بازمی‌گویند.

مستند «شکارچی در دام» همچنین ادعا می‌کند که طرح «متی والوک» تنها یکی از طرح‌های جاسوسی سازمان سیا در ایران است و این سازمان با فرستادن مامورانی دیگر از کشورهای آفریقای جنوبی، مالزی، مراکش و آمریکا قصد به دست آوردن اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اتمی ایران را داشته است، اما ماموران امنیتی ایران در نهایت توانسته‌اند با شناسایی همه این طرح‌ها، جاسوسان سازمان سیا را بازداشت کنند.

ایران پیش از این سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای خود کرده است.

در عین حال تلویزیون دولتی ایران نیز به دفعات مستندهایی را پخش کرده است که در آن یک یا چند نفر اعتراف به همکاری با سازمان جاسوسی سیا می‌کنند.

یکی از آخرین این نمونه‌ها، گزارشی درباره امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار بود که در آن ادعا می‌شود او مامور سازمان جاسوسی آمریکا است.

آقای امیر حکمتی، تفنگدار سابق ارتش آمریکا بوده است و دولت آمریکا ارتباط او با آژانس اطلاعات مرکزی این کشور را بارها تکذیب کرده است.

مقامات آمریکا هنوز واکنشی به مستند «شکارچی در دام» نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG