لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

نظرسنجی یک موسسه اسرائیلی از ایرانیان درباره آمریکا، اسرائیل و مناقشه هسته‌ای


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
نتایج نظرسنجی یک موسسه اسرائیلی از ایرانیان نشان می‌دهد که ۴۰ درصد آنان تمایل دارند از آن بخش از برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند در آینده به ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود صرف‌نظر کنند تا در ازای آن تمام تحریم‌ها علیه کشور خود لغو شود.

این نظرسنجی همچنین بیان می‌کند که حدود ۴۰ درصد ایرانیان اعتقاد دارند که اگر اسرائیل به صلح با فلسطینیان بر سر سرزمین‌های مورد مناقشه دست یابد، ایران نیز باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

روزنامه نیویورک‌تایمز که نتایج این نظرسنجی را روز جمعه، ۱۶ خرداد منتشر کرده است از آن به عنوان امری «غیرمعمول» نام برده است، چرا که برخلاف همیشه این بار یک موسسه اسرائیلی دست به کار شده و نظر مردم داخل ایران را درباره مناقشه هسته‌ای ایران، تقابل تهران و تل‌آویو و روابط تهران و واشینگتن پرسیده است.

بر این اساس یک گروه پنج شش نفری از اسرائیلی‌هایی که اصالتا ایرانی هستند و زبان مادری آنها فارسی است در ماه‌ مه و اوایل ژوئن با ۵۳۰ نفر از ساکنان ایران مصاحبه‌ای تلفنی کرده‌اند بدون آن که بیان کنند آنها از اسرائیل تماس می‌گیرند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که بیش از ۷۴ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که ایران باید روابط کامل دیپلماتیک و تجاری با آمریکا برقرار کند، اگرچه بسیاری از این پرسش‌شوندگان معتقدند که ایالات متحده «بزرگ‌ترین دشمن» ایران است.

همچنین حدود ۷۰ درصد پرسش‌شوندگان از مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که اکنون در میانه راه است، حمایت کرده‌اند.

این نظرسنجی اما نشان می‌دهد که تنها ۹ درصد ایران حاضر هستند که حتی از بخش‌های صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها چشم‌پوشی کنند. از سویی بیش از ۴۵ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که آنها حاضر نیستند برنامه هسته‌ای به کل تعطیل شود.

پرسش‌شوندگان در این مصاحبه به صورت تصادفی از سراسر ایران انتخاب شده‌اند و دقت شده است که هم از نواحی روستایی کسانی انتخاب شده باشند و هم از نواحی شهری.

این نظرسنجی را موسسه «سیاست و استراتژی»، مستقر در شهر هرتزلیا به سرپرستی پرفسور آلکس مینتز انجام داده است.
XS
SM
MD
LG