لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

حزب آنگ سان سوچی برنده قطعی انتخابات میانمار شد


هواداران حزب «اتحاد برای دموکراسی» با تصاویر آنگ سان سوچی و پدر او، ژنرال آنگ سان، رهبر ملی‌گرای میانمار
هواداران حزب «اتحاد برای دموکراسی» با تصاویر آنگ سان سوچی و پدر او، ژنرال آنگ سان، رهبر ملی‌گرای میانمار

با اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی میانمار، حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی، پیروزی خود را قطعی ساخت تا به دهه‌ها حاکمیت نظامیان در این کشور پایان دهد.

بر اساس آماری که کمیسیون ناظر بر انتخابات میانمار روز جمعه، ۲۲ آبان منتشر کرده، حزب اتحاد ملی برای دموکراسی تاکنون ۲۳۸ کرسی مجلس سفلی و ۱۲۶ کرسی مجلس علیا را تصاحب کرده است.

این رخداد که رسانه‌های جهانی از آن با عنوان زمین‌لرزه سیاسی در میانمار یاد کرده‌اند، درست پنج سال پس از آن روی می‌دهد که آنگ سان سوچی از حصر خانگی آزاد شد.

شادی هواداران «اتحاد ملی برای دمکراسی»

قوانین میانمار آنگ سان سوچی را به دلیل تابعیت بریتانیایی همسر و فرزندان او از دستیابی به مقام ریاست جمهوری منع می‌کند، اما حزب تحت رهبری وی اکنون می‌تواند رئیس جمهور بعدی کشور را انتخاب کند.

آنگ سان سوچی نیز پیش از این گفته بود که در صورت پیروزی حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» در این انتخابات مقامی بالاتر رئیس جمهور خواهد داشت.

آخرین نتایج رسمی انتخابات پارلمانی میانمار نشان می‌دهد که حزب حاکم «اتحاد برای همبستگی و توسعه» با پشتیبانی نظامیان در مجموع دو پارلمان تاکنون ۴۰ کرسی به دست آورده که در مقایسه با ۳۶۴ کرسی حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» شکست سختی خورده است. حزبی که بتواند ۳۲۹ کرسی را در دو پارلمان میانمار به دست بیاورد، حائز اکثریت شناخته خواهد شد.

حزب حاکم میانمار از چهار روز قبل علی رغم آن که هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده بود، شکست خود را پذیرفته بود.

این انتخابات که روز یکشنبه، ۱۷ آبان برگزار شد، نخستین انتخابات آزاد میانمار در ۲۵ سال گذشته محسوب می‌شود، اگرچه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمانان روهینگیا این کشور از شرکت در انتخابات منع شده بودند. تخمین زده می‌شود در مجموع نزدیک به یک میلیون و صد هزار مسلمان در میانمار زندگی می‌کنند.

فرایند انتقال قدرت در میانمار اوایل سال ۲۰۱۶ انجام می‌شود که پارلمان جدید کشور تشکیل شده باشد.

XS
SM
MD
LG