لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

اپوزیسیون سوری: تشکیل گروه شبه‌نظامی در سوریه با کمک ایران


نبرد ۲۲ ماهه در سوریه به کشته شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامیده است.
نبرد ۲۲ ماهه در سوریه به کشته شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامیده است.
در حالی که مقامات سازمان ملل متحد با هشدار به «قدرت‌های خارجی» خواستار توقف کمک‌های تسلیحاتی آنان به نیروهای حکومت سوریه و شورشیان شده‌اند، اخباری مبنی بر تشکیل یک گروه شبه‌نظامی جدید از حامیان بشار اسد منتشر شده است که برخی اعضای آن توسط ایران آموزش دیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه اپوزیسیون «ناظر حقوق بشر» در سوریه روز سه‌شنبه، سه بهمن، نوشت که این گروه شبه‌نظامی «ارتش دفاع ملی» نام دارد که از ترکیب کمیته‌های مردمی حامی بشار اسد، رئیس جمهوری اسد، تشکیل شده است.

در همین حال این خبرگزاری می‌گوید که به نظر می‌رسد اعضای این گروه از آموزش‌های خوبی بهره برده‌اند.

کمیته‌های مردمی پیش از این در جهت دفاع از محله‌های حامی حکومت در سوریه در برابر شورشیان تشکیل شده بودند، اما با طولانی شدن نبرد داخلی در این کشور گفته می‌شود که این کمیته‌ها اکنون نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند.

ناظر حقوق بشر در سوریه در این‌ باره اعلام کرد: «ارتش معمولی برای جنگ پارتیزانی آموزش ندیده است. از این رو حکومت سوریه ارتش دفاع ملی را تشکیل داده است.»

به گفته این گروه مدافع حقوق بشر در سوریه، بسیاری از اعضای گروه شبه‌نظامی جدید ارتش دفاع ملی، اعضا یا حامیان حزب حاکم بعث هستند. «آنها هم از مردان هستند و هم از زنان و نیز به فرقه‌های مختلفی تعلق دارند.»

این گزارش تاکید می‌کند که ارتش دفاع ملی ارتباطی با شبه‌نظامیان «شبیحه» یا «اشباح» یا همان لباس‌شخصی‌ها که از حکومت سوریه دفاع می‌کنند، ندارند و این که ایران در تشکیل آن نقش داشته است.

عبدل رحمان، مدیر ناظر حقوق بشر در سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این گروه شبه‌نظامی شامل نیروهای جنجگوی ویژه‌ای هستند که توسط ایران آموزش دیده‌اند.»

او افزود: «ایران آموزش‌های لازم را برای کماندوهای این نیروی شبه‌نظامی تدارک دیده است.»

ایران متحد کلیدی بشار اسد در منطقه محسوب می‌شود که به صراحت از حکومت سوریه دفاع می‌کند.

در همین حال، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، و اخضر ابراهیمی، سفیر این سازمان در امور سوریه، روز دوشنبه، دو بهمن، از «قدرت‌های خارجی» خواستند که کمک‌های تسلیحاتی خود به دو گروه حامیان حکومت سوریه و شورشیان را متوقف کنند.

به گفته مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان متحد، آقای بان گی مون و اخضر ابراهیمی همچنین نگرانی خود را نسبت به ادامه کشتار در سوریه و ناکامی قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق با یکدیگر و دعوت از دو طرف درگیر برای انجام مذاکرات اعلام کردند.

مقامات سازمان ملل متحد اگرچه در سخنان خود از هیچ کشوری نام نبردند که به طرف‌های درگیر کمک می‌رسانند، اما ایران و روسیه دو حامی مهم حکومت سوریه محسوب می‌شوند که گفته می‌شود تسلیحات نظامی لازم را برای آن فراهم می‌آورند.

در طرف مقابل نیز دولت‌های قطر، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیروهای شورشی در سوریه را مسلح می‌کنند.

نبرد ۲۲ ماهه در سوریه به کشته شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG