لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

دو انفجار در شهر قامشلی سوریه ده‌ها کشته برجای گذاشت


تجمع مردم شهر قامشلی بر سر صحنه انفجار
تجمع مردم شهر قامشلی بر سر صحنه انفجار

دو انفجار انتحاری که گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفت، به مرگ ده‌ها تن در شهر قامشلی سوریه انجامید.

در این حال خبرگزاری دولتی سوریه چهارشنبه ۶ مرداد گزارش داد که نیروهای ارتش این کشور، تمام راه‌های امداد رسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب را قطع کرده‌اند.

آمارهای متفاوتی درباره آمار تلفات انفجارهای قامشلی منتشر شده است. برخی شبکه‌های خبری از جمله الجزیره، شمار کشته‌های این دو انفجار را دست‌کم ۵۰ نفر عنوان کرده‌اند. اما تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید شمار کشته شدگان انفجارها، به ۳۱ تن رسیده است. با این حال همه منابع شمار زخمی‌ها را حدود ۱۷۰ تن اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است و با شبکه‌ای از منابع داخل سوریه در ارتباط است گزارش داده دستکم یکی از انفجارها، در نزدیکی یکی از پایگاه‌های واحدهای حمایت از کُردها روی داده است.

واحدهای حمایت از نیروهای کُرد، کنترل اکثر استان حسکه را در دست دارند اما کنترل شهر قامشلی میان آن‌ها و نیروهای دولتی تقسیم شده است.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده که یکی از انفجارها به وسیله خودرویی بمب‌گذاری شده و یکی دیگر توسط بمبی جاسازی شده در یک موتور سیکلت روی داده است. این تلویزیون همچنین تصاویری از خرابی‌های به جای مانده در نتیجه دو انفجار را به نمایش گذاشت.

این یکی از شدید‌ترین و خونبارترین انفجارهایی است که در شهر قامشلی روی می‌دهد.

خبرگزاری اعماق وابسته به گروه «حکومت اسلامی» اعلام کرد که این گروه مسئولیت دو انفجار شهر قامشلی را بر عهده گرفته است. بنا بر این گزارش، یکی از مهاجمان «انتحاری»، تجمع واحدهای حمایت از خلق کُرد را هدف قرار داد.

گروه «حکومت اسلامی» با واحدهای حمایت از نیروهای کُرد در دو استان حسکه و حلب می‌جنگد. این واحدها که از پشتیبانی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا برخوردارند، تا کنون موفق شده‌اند مناطق وسیعی در شمال شرق سوریه را از تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» آزاد کنند.

از سویی خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که نیروهای ارتش این کشور به همراه متحدانشان، تمام خطوط امداد رسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب را قطع کرده‌اند.

این خبرگزاری که بیانیه ارتش را نقل کرده، افزوده است: «برای جلوگیری از خونریزی، به هر کس که در محله‌های شرقی حلب اسلحه به دست گرفته، این فرصت داده می‌شود تا اسلحه خود را تحویل دهد و خود میان ماندن در شهر یا ترک آن مختار است».

XS
SM
MD
LG