لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

عمران، کودک پنج ساله‌ سوری؛ چهره زخمی حلب


این عکس از ویدیو گرفته شده است.
این عکس از ویدیو گرفته شده است.

حدود یک سال پس از انتشار گسترده تصویر آیلان، کودک سوری، که موج‌های دریا جسد او را به سواحل ترکیه آورده بود، این‌بار تصاویر کودک دیگری از سوریه به نمادی ضدجنگ تبدیل شده است، عمران، پسربچه‌ای چهار یا پنج ساله با سر و صورتی خون‌آلود و غرق در غبار.

مکان واقعه شهر حلب است، شهری که پنج سال جنگ داخلی سوریه آن را به ویرانه‌ای تبدیل کرده، با ساکنانی که بین دو قوای متخاصم حکومتی و اپوزیسیون سوریه گیر افتاده‌اند و هر روز شمار بیشتری از آنان کشته می‌شوند.

از گزارش‌‌‌ها بر می‌آید که این تصاویر را مخالفان بشار اسد پس از هجوم هوایی نیروهای حامی حکومت سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان تهیه کرده‌اند؛ نیروهای امداد و نجات، پسربچه‌ای را از ساختمان نیمه‌ویرانه‌ای بیرون می‌کشند و او را به آمبولانس منتقل می‌کنند. سراپای پسربچه پوشیده در گرد و غبار است و نیمی از صورتش غرق در خون.

پسربچه که حالا می‌دانیم پنج ساله است و عمران نام دارد، ساکت و بهت‌زده در آمبولانس می‌نشیند و این لحظه ایده‌الی‌ست برای عکاسان و فیلمبرداران تا تصویر او را ابدی کنند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که آن ساختمان نیمه ویرانه بر اثر حملات هوایی، ساعتی پس از نجات عمران به‌طور کامل ویران می‌شود. همین گزارش به نقل از پزشکی به نام اسامه ابو العز، پزشکی در شهر حلب، می‌نویسد که این کودک عمران دقنیش نام دارد، پنج ساله است و شامگاه چهارشنبه به دنبال حمله هوایی به محله القاطرجی حلب از ناحیه سر مجروح شد.

این پزشک ادامه می‌دهد که عمران به بیمارستان «ام‌۱۰» منتقل شد؛ مغز او آسیبی ندیده و ساعاتی بعد هم مرخص شد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که خبرنگاران و نیروهای امداد و نجات بلافاصله پس از حمله هوایی به محله قاطرجی خود را به آنجا رساندند و قربانیان را از زیر آوار بیرون کشیدند. گزارش این خبرگزاری سپس با گفته‌های محمود رسلان همراه می‌شود، همان کسی که این عکس به‌یادماندنی را از عمران گرفته.

او می‌گوید که همراه با گروه خود، قربانیان را از ایوان آن ساختمان به ایوان دیگری می‌بردند. سه جسد را دست به دست می‌کند تا این که یک نفر کودک زخمی را به او می‌سپارد.

یکی از پزشکان بیمارستان «ام‌۱۰» گزارش داده که هشت نفر بر اثر این حمله هوایی کشته شده‌اند که پنج نفر آنها بچه هستند. اما عمران در نهایت به همراه پدر و مادر و سه تا از خواهرها و برادرهایش که یک ساله، شش ساله و یازده ساله هستند، نجات پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG