لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

تصمیم کردهای سوریه برای اعلام فدرالیسم در شمال این کشور


یکی از اعضای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه
یکی از اعضای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه

در میانه مذاکرات صلح سوریه، رهبران احزاب کُرد سوریه روز چهارشنبه، ۲۶ اسفند اعلام کردند که به زودی در مناطق کردنشین شمال این کشور، نظام حکومتی فدرال برقرار خواهد شد.

نواف خلیل، سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت که این حزب به زودی تصمیم خود برای برقرار نظام فدرالیسم در شمال سوریه را اعلام می‌کند.

وی در عین حال عنوان کرد که حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه نه تنها برای برقرای نظام فدرالیسم در شمال این کشور تلاش می‌کند بلکه انتظار دارد که این طرح برای کل کشور سوریه اجرا شود.

ادریس نسان از رهبران سابق حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه هم که با شبکه تلویزیونی الجزیره مصاحبه می‌کرد، اظهار داشت که در قالب این طرح سه منطقه کردنشین خودمختار شمال سوریه در هم ادغام خواهند شد تا یک نظام فدرال به وجود بیاید.

به گفته وی، اعلام این نظام فدرال به معنای گسترش ساختار خودگردانی در شمال سوریه خواهد بود و این امر نیز به زودی تحقق می‌یابد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مذاکرات صلح سوریه از روز دوشنبه این هفته در شهر ژنو سوئیس بار دیگر از سر گرفته شده و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه نیز از غایبان آن است.

الجزیره غیبت حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه از این مذاکرات را خواست ترکیه می‌داند و می‌نویسد که اعلام برقراری نظام فدرال در شمال سوریه با رهبری کردها زنگ خطر را برای ترکیه به صدا درمی‌آورد.

اما بحث بر سر برقراری نظام فدرال در سوریه از چند هفته قبل آغاز شده که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، چنین ایده‌ای را در رسانه‌ها مطرح کرد و از احتمال اجرای چنین طرحی سخن گفت.

پس از آن نیز استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، اعلام کرد که احتمال دارد طرح نظام فدرالیسم برای سوریه در مذاکرات ژنو مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

در این حال تصمیم کردهای سوریه به اعلام برقراری نظام فدرال در شمال این کشور واکنشی به کنار گذاشته شدن آنها از مذاکرات ژنو هست، امری که ادریس نسان آن را در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تایید کرده است.

آقای نسان همچنین گفته که این منطقه «فدراسیون سوریه شمالی» نامیده خواهد شد و همه گروه‌های قومیتی این مناطق را نمایندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG