لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

مخالفان اسد در یک قدمی اسرائیل


بلندی‌های جولان؛ ارتش اسرائیل در آماده‌باش به‌سرمی‌برد
بلندی‌های جولان؛ ارتش اسرائیل در آماده‌باش به‌سرمی‌برد

رسانه‌های اسرائیلی از نزدیک شدن نیروهای مخالف حکومت بشار اسد در سوریه به نزدیکی مرزهای این کشور با اسرائیل نوشته‌اند. ارتش اسرائیل برای هر احتمالی آماده شده است.

روزنامه هاآرتص یکشنبه، ۹ شهریور، نوشته است بخشی از نیروهای اسلامگرای مخالف رژیم سوریه در روزهای گذشته با غلبه بر ارتش وفادار به بشار اسد و فراری دادن صلحبانان سازمان ملل، جای پای خود را در نزدیک‌ترین نقطه مرزی با اسرائیل محکم کرده‌اند.

نیروهای جبهه النصره در پیشروی‌های خود به سوی مرز سوریه با اسرائیل، ابتدا روز پنجشنبه گذشته، ششم شهریور، ۴۴ نفر از صلحبانان سازمان ملل را که از اعضای ارتش فیجی بودند، ربودند و سپس روز شنبه، هشتم شهریور، گروه دیگری از صلحبانان قوای سازمان ملل را که اعضای ارتش فیلیپین بودند، به سوی اسرائیل فراری دادند.

از سرنوشت صلحبانان گروگان گرفته‌شده خبری نیست اما یک مقام سازمان ملل متحد گفته است که گزارشی در خصوص آسیب احتمالی وارده به آنها نرسیده است.

خبرگزاری رویترز هشتم شهریور از تشدید محاصره منطقه از سوی نیروهای جبهه النصره گزارش داد و دیپلمات‌های سازمان ملل نیز به رویترز گفتند، شاهدان عینی از حضور این دسته از مخالفان حکومت سوریه همراه با ۲۰ خودرو در نزدیکی مرز با اسرائیل خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش هاآرتص، نیروهای جبهه النصره در دو روز گذشته دو پست بازرسی صلحبانان سازمان ملل در جنوب قنیطره را محاصره کرده‌اند.

مقامات سازمان ملل گفتند، روز شنبه ۳۲ نفر از صلحبانان اهل کشور فیلیپین که در پست «ریحانیه» در جنوب قنیطره بودند، پس از آتشباری‌های نسبتا سنگین و با یاری قوای ایرلندی عضو سپاه صلح، از حلقه محاصره نجات یافته و به اسرائیل منتقل شدند.

اما هنوز یک گروه ۴۰ نفره دیگر از نیروهای فیلیپینی عضو سپاه صلح سازمان ملل که در پست «بریقه» در قنیطره هستند، در محاصره جبهه النصره باقی مانده‌اند.

نیروهای «اوندوف»، صلحبانان سازمان ملل مامور خدمت در ارتفاعات سوری جولان، از یک سال پس از جنگ سال ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل، ناظر آرامش در مناطق مرزی سوریه با اسرائیل بوده‌اند.

در میانه هفته گذشته شماری خمپاره و راکت از خاک سوریه به سوی اسرائیل شلیک شد که به زخمی شدن یک افسر و یک سرباز منجر شد. ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که این آتشباری‌ها عامدانه نیست بلکه درگیری میان ارتش بشار اسد با مخالفان است.

به گزارش هاآرتص، ارزیابی ارتش اسرائیل بر این است که نیروهای میانه‌روتر متعلق به ارتش آزاد سوریه هنوز در نزدیکی مرز سوریه و اسرائیل «دست بالا» را دارند و حضور نیروهای اسلامگرای تکفیری جبهه النصره، که همسو با القاعده محسوب می شوند، دراین مرحله «خطر فوری متوجه اسرائیل نمی‌کند».

هاآرتص به نقل از «یک افسر ارشد» ارتش این کشور نوشته است: «مناسبات اسرائیل با ارتش آزاد سوریه، قابل قبول و مناسب است...اما احتمال وقوع رخدادهایی که امنیت اسرائیل را با خطر روبرو کند، بعید نیست».

در همین حال فرماندهان ارتش اسرائیل گفته بودند، از راه‌های مختلف به حکومت بشار اسد پیام داده‌اند که اسرائیل دولت دمشق را مسئول هر تعرضی از خاک سوریه علیه اسرائیل می‌داند.

در عملیات معارضین سوری که به تسلط آنها بر منطقه قنیطره در ارتفاعات جولان منجر شد، بر اساس گزارش‌ها، نظامیان ارتش اسد متحمل «تلفات سنگین» شده و به سوی مناطق شمالی‌تر سوری که زیر کنترل کامل حکومت سوریه است، گریختند.

تلاش توپخانه ارتش اسد در روزهای گذشته برای بازپس گیری تسلط خود بر قنیطره با ناکامی روبرو شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مقاله ای که شنبه در نیویورک تایمز منتشر شد و در آن بر لزوم ائتلاف بین المللی برای مقابله با نیروهای «خلافت اسلامی» («داعش» پیشین) تاکید کرد، نزدیک شدن اسلامگرایان افراطی به سوی مرز اسرائیل را «خطری فزاینده» نامید.

با وجود آن که بخش‌های وسیعی از ارتفاعات سوری جولان از زمان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل بوده است، مرزهای اسرائیل و سوریه از پس از جنگ یوم کیپور سال ۱۹۷۳، در تمامی سال‌های حکومت حافظ و بشار اسد، تاکنون آرام‌ترین مرزهای اسرائیل به حساب می‌آمد.

لبنان نیز خطر نزدیک شدن نیروهای «خلافت اسلامی» به مرزهای خود از ناحیه سوریه را با نگرانی زیاد دنبال می‌کند؛ این نگرانی پس از سربریدن یک سرباز سنی لبنانی به دست نیروهای «خلافت اسلامی» در روز شنبه تقویت شد.

XS
SM
MD
LG