لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

شورشیان سوریه با مسکو بر سر آتش‌بس در حلب به توافق رسیدند


ساکنان شرق حلب، خانه‌های خود را ترک می‌کنند
ساکنان شرق حلب، خانه‌های خود را ترک می‌کنند

شورشیان مخالف حکومت بشار اسد در حلب اعلام کردند که بر سر آتش‌بس و خروج غیرنظامیان و نیروهای خود از این شهر با روسیه به توافق رسیده‌اند.

گزارش خبرگزاری رویترز در شامگاه سه‌شنبه ۲۳ آذر عنوان می‌کند که مقامات روسیه و فرماندهان شورشیان خبر دستیابی به این توافق را تایید کرده‌اند و این توافق از آخرین ساعات سه‌شنبه اجرا می‌شود.

این خبرگزاری به نقل از یکی از فرماندهان شورشیان می‌نویسد که مسکو و نمایندگان آنها شب گذشته با یکدیگر مذاکره کردند و در وهله نخست به این توافق رسیدند که حملات هوایی روس‌ها باید متوقف شود، امری که از صبح سه‌شنبه به اجرا درآمد، اگرچه درگیری‌ها در حلب همچنان ادامه یافت.

وی می‌افزاید: «اکنون بمباران‌ها متوقف شده... در عین حال مذاکراتی هم درباره آتش‌بس بوده که از امشب ما باید شاهد آتش‌بس باشیم.»

این فرمانده شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد همچنین عنوان کرده که در این مذاکرات ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز نقش داشته‌اند.

گزارش رویترز سپس به نقل از یکی دیگر از فرماندهان شورشیان می‌گوید که تا چند ساعت آینده نخستین گروه از کسانی که همچنان در شرق حلب و مناطق تحت تسلط شورشیان هستند، آنجا را ترک می‌کنند.

به گفته وی، مجروحان در اولویت هستند و پس از آنها حدود ۵۰ هزار نفر دیگری که همچنان در شرق حلب باق مانده‌اند، منطقه را تخلیه می‌کنند.

ارتش سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه و حمایت‌های ایران، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی متحد بشار اسد سرانجام پس از چند سال توانسته‌ است کنترل حلب را دست بگیرد و شورشیان را از بیشتر مناطقی که در اختیار داشتند، بیرون براند.

XS
SM
MD
LG