لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

ترامپ مایک پنس را نامزد معاونت ریاست جمهوری خود معرفی کرد


دونالد ترامپ در کنار مایک پنس، فرماندار ایندیانا (سمت چپ)
دونالد ترامپ در کنار مایک پنس، فرماندار ایندیانا (سمت چپ)

دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مایک پنس، فرماندار ایالت ایندیانا، را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۵ تیر ماه گزارش داد که آقای ترامپ از چندی پیش تصمیم به انتخاب مایک پنس گرفته بود، اما کمپین انتخاباتی او این انتخاب را تا این لحظه تأیید نکرده بود.

ترامپ قرار بود که جمعه عصر در برنامه‌ای رسمی معاون اول خود را معرفی کند، اما حمله خونین پنج‌شنبه شب در شهر نیس فرانسه باعث شد که این برنامه را به تعویق بیندازد.

با این حال او روز جمعه در توییتر نوشت: «مفتخرم اعلام کنم که من فرماندار مایک پنس را به عنوان نامزد معاونت رئیس‌جمهوری خود انتخاب کرده‌ام. نشست خبری فردا ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود».

رویترز می‌نویسد که ترامپ، تاجر نیویورکی که تاکنون هیچ منصبی به واسطه انتخابات نداشته است، پنس را از فهرستی سه نفره‌ انتخاب کرده که دو نفر دیگر آنها یکی نوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، و دیگری کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی هستند.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز داشت گفت که مایک پنس کارهای بزرگی در ایندیانا انجام داده و در مقایسه با دیگر گزینه‌ها هیچ کس به اندازه او با وی هم‌نظر نبوده است.

این انتخاب اما واکنش منفی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را به دنبال داشت که مایک پنس را شخصیتی تفرقه‌انگیز و فاقد محبوبیت خواند و وی را به در پیش گرفتن سیاست‌های تبعیض‌آمیز متهم ساخت.

جان پدستا، رئیس کمپین انتخاباتی خانم کلینتون گفت: «دونالد ترامپ با گزینش مایک پنس به عنوان نامزد معاونت رئیس جمهور، عقاید آزاردهنده خود را تشدید کرد، کسی که بی‌نهایت تفرقه‌انگیز و ناحبوب است و به خاطر حمایت‌هایش از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سیاست‌های شکست‌خورده اقتصادی به نفع میلیونرها شهرت پیدا کرده است».

مایک پنس اگرچه به عنوان فردی محافظه‌کار شهرت دارد، اما برخی دیدگاه‌های او تاکنون در تضاد جدی با دیدگاه‌های دونالد ترامپ بوده است.

وبسایت آمریکایی مَشِبِل در گزارشی به برخی از این تضادها پرداخته از جمله بحث بر سر ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا که دونالد ترامپ آن را مطرح کرده. مایک پنس اما همان زمان در توئیتر نوشت که چنین طرحی توهین‌آمیز و ضدقانون اساسی کشور است.

با این حال بسیاری از طرح‌ها و دیدگاه‌های آقای پنس باعث پیوند او با محافظه‌کارترین قشرهای جامعه آمریکا می‌شود از جمله حمایت وی از برخی جنبش‌های ضدحقوق همجنس‌گرایان. وی همچنین از مخالفان سقط جنین است و قوانین به شدت محدودکننده‌ای را به امضا رسانده است.

XS
SM
MD
LG