لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

ترکیه اساتید دانشگاه‌ها را ممنوع‌الخروج کرد


عکس از تجمع هواداران حکومت ترکیه پس از کودتای نافرجام
عکس از تجمع هواداران حکومت ترکیه پس از کودتای نافرجام

در ادامه تحولات ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، دولت ترکیه این بار اعلام کرد که اساتید دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه سفر به خارج را ندارند.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز روز چهارشنبه، ۳۰ تیر به نقل از خبرگزاری‌های دولتی ترکیه گزارش دادند که شورای آموزش عالی ترکیه همچنین به دانشگاه‌های این کشور ابلاغ کرده، آن دسته از اساتیدی هم که اکنون به مأموریت کاری یا مطالعاتی در خارج از کشور رفته‌اند باید در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» به خانه بازگردند.

حکومت ترکیه در روزهای اخیر به دنبال شکست کودتا در این کشور حدود ۵۰ هزار نظامی، معلم و قاضی را بازداشت، تعلیق یا از کار اخراج کرده است.

شمار روسای دانشکده‌های خصوصی و دولتی نیز که روز سه‌شنبه از شغل خود کنار گذاشته شدند، حدود ۱۶۰۰ نفر است که حکومت ترکیه همه آنها را به ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی مخالف حکومت اردوغان متهم کرده است.

با این حال در اطلاعیه شورای عالی آموزش ترکیه باز از روسای دانشگاه‌های این کشور خواسته شده که همچنان دربارهٔ ارتباط اساتید یا کارمندان اجرایی خود با فتح‌الله گولن تحقیق کنند و نتایج آن را تا ۱۵ مرداد به اطلاع دولت برسانند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و حزب حاکم این کشور فتح‌الله گولن را مسئول کودتای نافرجام این کشور معرفی می‌کنند، اما آقای گولن که در آمریکا زندگی می‌کند این اتهام را رد کرده است. مقامات ترکیه همچنین در روزهای اخیر بارها تأکید کرده‌اند که ایالات متحده باید آقای گولن را به کشور مسترد کند.

واشینگتن نیز در پاسخ اعلام کرده که اگر ترکیه مدارک مستدل و دقیق دارد، ارائه کند تا آمریکا بتواند بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG