لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

کابینه احمد داوود اوغلو در ترکیه استعفا داد


احمد داووداوغلو، نخست وزیر مستعفی ترکیه
احمد داووداوغلو، نخست وزیر مستعفی ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، با استعفای کابینه داوود اوغلو موافقت کرد اما از نخست‌وزیر این کشور خواست که او و دیگر وزرا تا زمان تشکیل یک دولت جدید بر سر کار بمانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر آقای اردوغان شامگاه سه‌شنبه ۱۹ خرداد بیانیه‌ کوتاهی را منتشر کرد که گفته است «آقای رییس جمهور امروز استعفای کابینه احمد داوود اوغلو، نخست وزیر، را پذیرفت».

این بیانیه سپس اضافه می‌کند: «آقای رییس جمهور که قدردان خدماتی است که کابینه تاکنون ارائه کرده، از هیات دولت خواسته است تا زمانی که یک دولت جدید تشکیل می‌شود بر سر کار بماند».

استعفای کابینه احمد داوود اوغلو به دنبال انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه رخ می‌دهد که حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت خود را در پارلمان از دست داد، امری که از سال ۲۰۰۲ که این حزب به قدرت رسید، برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

به این ترتیب ترکیه یا باید شاهد تشکیل یک دولت ائتلافی باشد یا شاهد برگزاری انتخابات پیش از موعد. در این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دولتی در ترکیه نوشته است که رجب طیب اردوغان به زودی جلسه‌ای با احمد داوود اوغلو خواهد داشت تا با او درباره ائتلاف با دیگر احزاب گفت‌وگو کند.

این خبرگزاری همچنین می‌نویسد از آنجا که گزینه‌های آسانی برای ائتلاف وجود ندارد، احتمال برگزاری انتخابات پیش از موعد نیز بسیار محتمل است.

رجب طیب اردوغان خواسته است که اگر تلاش‌ها برای تشکیل ائتلاف تا ۴۵ روز به نتیجه نرسد، انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در این دوره انتخابات پارلمانی توانست ۴۱ درصد آرا را به دست بیاورد. پس از آن نیز حزب جمهوری خلق با ۲۵ درصد آرا و جنبش ملی با ۱۶.۵ درصد آرا قرار دارند.

در این انتخابات حزب دموکراتیک خلق نیز که حامی کردهاست توانست ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و برای نخستین بار حد نصاب برای ورود به پارلمان را بدست آورد.

XS
SM
MD
LG