لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

ترکیه ۶۸ نفر را به ظن «برنامه‌ریزی برای حملات بیشتر» بازداشت کرد


صحنه انفجار در استانبول
صحنه انفجار در استانبول

نیروهای امنیتی ترکیه به دنبال حمله انتحاری روز سه‌شنبه در استانبول، ۶۸ نفر را که ظن عضویت آنها در گروه «حکومت اسلامی» (داعش) می‌رود، بازداشت کردند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۲۳ دی به نقل از رسانه‌های دولتی ترکیه گزارش داد که سه نفر از این مظنونان، شهروندان روسیه هستند که هر سه آنها در شهر آنتالیا بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌گوید که ۶۵ نفر مظنون دیگر روز سه‎شنبه در شهرهای آنکارا، ازمیر، شانلی‌اورفه در نزدیکی مرز سوریه، شهر مرزی کیلیس، مرسین در کنار دریای مدیترانه و شهر آدانا در جنوب ترکیه بازداشت شده‌اند.

به گفته مقامات ترکیه، ۱۶ مظنونی که در آنکارا بازداشت شده‌اند مقدمات حمله‌ای را در پایتخت ترکیه فراهم می‌آوردند. همچنین ۲۱ نفری هم که در شهر شانلی‌اورفه بازداشت شده‌اند در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای دیگر بودند.

حمله روز سه‌شنبه در استانبول به مرگ ۱۰ نفر منجر شد که اکثریت آنها از گردشگران آلمانی بودند. این انفجار حوالی مسجد معروف سلطان احمد رخ داد که از مراکز مهم توریستی شهر استانبول به شمار می‌آید.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عنوان کرده که عامل این حمله انتحاری یکی از شهروندان سوریه بوده است.

در همین حال وزیر کشور ترکیه روز چهارشنبه در نشستی خبری به همراه همتای آلمانی خود اعلام کرد که یکی از بازداشت‌شدگان در ارتباط مستقیم با حمله روز سه‌شنبه بوده است.

افکان آلا همچنین تاکید داشته که تحقیقات در این باره همچنان به شکل گسترده‌ای ادامه خواهد داشت.

شهرهای ترکیه در ماه‌های اخیر هدف حملات متعددی قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به انفجار بمب در جریان راهپیمایی هواداران صلح در آنکارا اشاره کرد که به مرگ ۹۵ نفر انجامید.

استانبول نیز از هدف‌های اصلی این حملات بوده به طوری که چندی پیش فرودگاه آن صحنه یک انفجار بود که به مرگ یک نفر انجامید. ترکیه انگشت اتهام را به سمت گروه داعش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت کشور ترکیه می‌گوید از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، جمع افرادی که تاکنون در ترکیه به اتهام ارتباط با داعش و دیگر گروه‌های افراطی دستگیر شده‌اند به سه هزار و ۳۱۸ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG