لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

ترکیه: علائم مثبتی برای استرداد گولن از آمریکا دریافت کرده‌ایم


مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا «علائم مثبتی» از ایالات متحده در رابطه با درخواست استرداد فتح‌االله گولن، واعظ مذهبی ساکن پنسیلوانیا، دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش‌اوغلو روز جمعه، ۲۲ مرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت که «به‌تازگی علائم مثبتی در رابطه با خواسته‌مان [درباره استرداد فتح‌الله گولن] دریافت کرده‌ایم» و آنکارا مدارک بیشتری را برای اخراج گولن از آمریکا آماده کرده که به واشینگتن بفرستد.

فتح‌الله گولن به «آمریت» کودتای نافرجام اخیر در ترکیه متهم شده است، چهره‌ای که رهبری شبکه گسترده‌ای از مدارس و موسسات مذهبی در ترکیه و دیگر کشورهای جهان را بر عهده دارد.

آقای گولن این اتهام را رد کرده، اما دولت ترکیه می‌گوید که مدارک بسیاری را دال بر نقش داشتن آقای گولن در این کودتا به واشینگتن ارائه داده است.

مولود چاووش‌اوغلو روز جمعه نیز بار دیگر بر استرداد فتح‌االه گولن تاکید کرد و گفت: «در دنیا همه می‌دانند که چه کسی پشت این کودتا بوده است.»

وی سپس خبر داد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، گفته‌اند که قصد دارند به ترکیه سفر کنند.

وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته اعلام کرده بود که واشینگتن در حال بررسی مدارکی است که ترکیه ارسال کرده، اما هنور به تصمیمی در این باره نرسیده است.

کودتای نافرجام اخیر در ترکیه به بازداشت و تعلیق ده‌ها هزار نفر از نظامیان این کشور و معلم‌ها و اساتید دانشگاه‌ها منجر شد. آنکارا همچنین بیش از ۲۰۰ دیپلمات خود را از سراسر جهان فراخواند که اکنون وزیر خارجه ترکیه می‌گوید شماری از آنها مفقود شده‌اند.

آقای چاووش‌اوغلو که در کنفرانسی خبری همراه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، سخن می‌گفت، اظهار داشت: «۳۲ نفر از ۲۰۸ دیپلماتی که به آنکارا فراخوانده شده‌اند، به ترکیه برنگشته‌اند.»

به گفته او، آنکارا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد برخی از آنها پس از کودتای نافرجام به کشورهای دیگر گریخته‌اند، از جمله دو دیپلمات که از بنگلادش به ایالات متحده رفته‌اند.

وی همچنین عنوان کرد که یکی از دریاداران ترکیه ماه گذشته در ایالات متحده گم شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که دریادار مصطفی زکی اوغورلو که در یکی از پایگاه‌های ناتو در ویرجینیا مشغول به خدمت بود پس از اخراج از نیروهای مسلح ترکیه از آمریکا درخواست پناهندگی کرده است.

XS
SM
MD
LG