لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

ترکیه یک هواپیمای بدون سرنشین را نزدیک مرز سوریه سرنگون کرد


محل سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در ترکیه
محل سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در ترکیه

هواپیماهای جنگی ترکیه روز جمعه، ۲۴ مهر، یک هواپیمای ناشناس بدون سرنشین را بر آسمان این کشور در حوالی مرز سوریه هدف قرار داده و سرنگون کردند.

گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه ان‌تی‌وی بیان می‌کند که این هواپیما تا مسافت سه کیلومتر در آسمان ترکیه پیش رفته بود که در نهایت پس از سه بار اخطار، هدف جت‌های جنگی این کشور قرار گرفت.

اما هنوز مشخص نیست که این هواپیما متعلق به کدام کشور یا گروهی بوده است و در حالی که مقامات دولت ترکیه اعلام کرده‌اند که تحقیقات در رابطه با این مسئله شروع شده، حدس و گمان‌های مختلفی به میان آمده است.

رویترز به نقل از یک مقام ایالات متحده نوشته است که واشینگتن بر اساس اطلاعاتی ابتدایی که به دست آمده است اعتقاد دارد این هوایپما روسی باشد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده تمام هواپیماهای این کشور در سوریه، سالم به پایگاه خود بازگشته‌اند و هواپیماهای بدون سرنشین آن نیز عملیات خود را طبق برنامه انجام داده‌اند.

جت‌های روسی در روزهای اخیر دو بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده‌اند و ترکیه هشدار داده که اگر این اتفاق تکرار شود، پاسخ آن را خواهد داد.

در عین حال ناتو نیز به روسیه اعتراض کرده و تاکید داشته که اقدام هواپیماهای روسی تصادفی نبوده است.

روسیه با حضور نظامی در سوریه دست به یک سری حملات هوایی زده که هدف از آن گروه «حکومت اسلامی» و دیگر گروه‌های «تروریستی» عنوان شده، اما ناتو می‌گوید که روسیه مواضع آن گروه‌های مخالف بشار اسد را هم که مورد حمایت غرب قرار دارند، هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG