لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

ترکیه به آمریکا و روسیه درباره حمایت از کردهای سوریه هشدار داد


احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، می‌گوید که میان حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و حزب کارگران کردستان «پیوندی سازمان‌یافته» وجود دارد
احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، می‌گوید که میان حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و حزب کارگران کردستان «پیوندی سازمان‌یافته» وجود دارد

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، به آمریکا و روسیه بر سر حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی از کردهای سوریه که در حال جنگ با گروه «حکومت اسلامی» هستند، هشدار داد و این حمایت‌ها را «غیرقابل قبول» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای داووداوغلو روز چهارشنبه، ۲۲ مهر در پیامی که از تلویزیون پخش شد، اظهار داشت: «مواضع ما روشن است. این مواضع را به اطلاع ایالات متحده و فدراسیون روسیه رسانده‌ایم.»

آنکارا در همین روز سفرای کشورهای آمریکا و روسیه را احضار کرده بود تا موضع ترکیه درباره حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را به آنان ابلاغ کند. حزب اتحاد دموکراتیک سوریه از احزاب کرد این کشور محسوب می‌شود که ترکیه آن را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) می‌داند.

احمد داووداغلو نیز در سخنان روز چهارشنبه خود حزب اتحاد دموکراتیک را «سازمانی تروریستی» نامید که «علیه ترکیه به جنگ برخاسته‌است» و تاکید کرد که میان حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و حزب کارگران کردستان «پیوندی سازمان‌یافته» وجود دارد.

به گفته وی، «ترکیه می‌داند برخی که به خاطر عملیات‌های ارتش علیه پ‌کا‌کا به شمال عراق گریخته‌اند به حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه پیوسته‌اند».

آقای داووداوغلو سپس هشدار داد که برای ترکیه هرگونه همکاری با چنین «سازمانی» غیرقابل قبول است.

عرصه سیاسی ترکیه در هفته‌های اخیر متاثر از جنگ دوباره ارتش این کشور با پ‌کا‌کا است. در عین حال آنکارا روز شنبه صحنه دو حمله انتحاری به یک راهپیمایی صلح بود که احزاب طرفدار کاگران و اقلیت کرد این کشور آن را ترتیب داده بودند. این حمله به کشته شدن ۹۹ نفر انجامید که ظن نهادهای امنیتی ترکیه بر این است که گروه «حکومت اسلامی» پشت حادثه باشد. داووداغلو اما این احتمال را هم داده که این حمله کار شورشیان کرد باشد.

بازداشت دو نفر در ارتباط با حملات انتحاری آنکارا

در همین حال پلیس ترکیه اعلام کرد که دو نفر را که از نوشته‌هایشان در توئیتر برمی‌آید اطلاعاتی درباره این حملات انتحاری داشته‌اند، بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو کاربر توئیتر نوشته‌اند که یک روز قبل از این حملات نیز ممکن بود در آنکارا یک بمب منفجر شود.

به گفته یک مقام دولت ترکیه که در این گزارش به نام او اشاره نشده است، این دو نفر که با پ‌کاکا در ارتباط هستند، پس از آن بازداشت شدند که توئیتر اطلاعات حساب‌های کاربری آنها را در اختیار ترکیه قرار داد.

نیروهای امنیتی ترکیه تلاش می‌کنند که بفهمند آیا این دو نفر از پیش اطلاعاتی درباره این حملات داشته‌اند یا نه.

XS
SM
MD
LG