لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

اومبرتو اکو، نویسنده «نام گل سرخ»، درگذشت


رسانه‌های ایتالیایی اعلام کردند که اومبرتو اکو، نویسنده رمان تحسین‌شده «نام گل سرخ»، شامگاه جمعه، ۳۰ بهمن، در ۸۴ سالگی درگذشت.

گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا عنوان می‌کند که مرگ اومبرتو اکو در خانه وی، واقع در شمال ایتالیا رقم خورده است. این گزارش اما اطلاعاتی درباره چگونگی مرگ آقای اکو نمی‌دهد و فاقد جزئیاتی در این باره است.

با این حال روزنامه گاردین در گزارش خود عنوان می‌کند که آقای اکو در اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشته است.

به کانال تلگرام رادیو فردا بپیوندید

گزارش دیگر رسانه‌ها نیز عموما به سوابق آکادمیک و روشنفکری اومبرتو اکو می‌پردازد که گستره وسیعی از ادبیات گرفته تا نشانه‌شناسی، انشان‌شناسی و فلسفه را شامل می‌شود.

اومبرتو اکو خود در مصاحبه‌ای تاکید داشته که بیشتر فیلسوف است تا رمان‌نویس و «فقط روزهای تعطیل آخر هفته رمان می‌نویسم».

با این حال رمان‌های اومبرتو اکو موفقیت‌های بزرگی را برای وی به ارمغان آورده‌اند و مهم‌ترین آنها نیز «نام گل سرخ» است، اثری که میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.

داستان این رمان به قرن ۱۴ میلادی به صومعه‌ای در ایتالیا باز می‌گردد و در حین داستان شرح منحصربه‌فردی هم از مناقشات فلسفی و مذهبی آن زمان به دست داده می‌شود.

دیگر رمان‌های اومبرتو اکو نیز با استقبال خوب منتقدان و مخاطبانش مواجه شده از جمله «آونگ فوکو» و «بائودولینو».

اکو در دهه ۱۹۸۰ دپارتمان ارتباطات را در دانشگاه سن مارینوی ایتالیا بنیان گذاشت و مدتی نیز رئیس دانشکده انسان‌شناسی دانشگاه بولونیا بود.

ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، او را «نمونه فوق‌العاده‌ای» در سنت روشنفکری اروپا نامیده که هم «درک منحصربه‌فردی از گذشته» داشت و هم «ظرفیت بی‌پایانی برای پیش‌بینی آینده».

آخرین رمان اومبرتو اکو با عنوان «شماره صفر» اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

غالب رمان‌های اکو از جمله «نام گل سرخ» به فارسی ترجمه شده است.

XS
SM
MD
LG