لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

دیدار دبیر کل سازمان ملل با نخست وزیر عراق در بغداد


دیدار بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بغداد
دیدار بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بغداد

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق و دیگر مقامات ارشد این کشور روز دوشنبه، ۱۰ فروردین در بغداد دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بان که صبح دوشنبه وارد بغداد شد در ابتدای این سفر با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد و پس از آن نیز با حیدر البعادی به گفت‌وگو پرداخت.

سفر دبیر کل سازمان ملل به عراق در شرایطی انجام می‌شود که ارتش عراق با انجام عملیات گسترده‌ترین عملیاتی که تاکنون علیه گروه «حکومت اسلامی» انجام داده است قصد بازپس‌گیری شهر تکریت را دارد، اما گزارش‌ها حکایت از مقاومت گروه «حکومت اسلامی» دارد، امری که باعث شده نبرد بر سر این شهر به درازا بینجامد.

با این حال گزارش شده که سربازان عراقی بامداد دوشنبه دور دیگری از عملیات خود را برای بازپس‌گیری تکریت آغاز کردند و جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا نیز از این عملیات پشتیبانی هوایی می‌کنند.

به تازگی کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کرده است که عنوان می‌کند افراد گروه حکومت اسلامی یا داعش دست به جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در عراق زده‌اند.

این گزارش سربازان ارتش عراق و شبه‌نظامیان متحد آن را نیز به انجام اقداماتی نظیر «اعدام بدون محاکمه، شکنجه، آدم‌ربایی و کوچ اجباری شمار گسترده‌ای از مردم» متهم می‌سازد.

در این حال نماینده ویژه بان گی مون در عراق نیز تغییر کرده و یان کوبیس اسلواکیایی جای نیکلای ملادنوف بلغار را گرفته است، امری که در آستانه سفر دبیر کل سازمان ملل به بغداد انجام شده.

آقای بان قصد دارد پس از عراق برای شرکت در نشستی در رابطه با جنگ داخلی سوریه به کشور کویت سفر کند.

XS
SM
MD
LG