لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ابراهیمی: سوریه برای پایان جنگ به «تغییر واقعی» نیاز دارد


اخضر ابراهیمی به منظور گفت‌وگو با مقامات سوریه و یافتن راه‌حلی برای ایجاد صلح در این کشور به دمشق سفر کرده است.
اخضر ابراهیمی به منظور گفت‌وگو با مقامات سوریه و یافتن راه‌حلی برای ایجاد صلح در این کشور به دمشق سفر کرده است.
اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز پنج‌شنبه، هفتم دی ماه، خواستار ایجاد تغییرات واقعی در این کشور برای پایان دادن به جنگ داخلی ۲۱ ماهه در سوریه شد و بر تشکیل یک دولت انتقالی قدرتمند تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ابراهیمی که در پنجمین روز سفر خود به سوریه در دمشق به‌سرمی‌برد گفت که در صورت تشکیل چنین دولتی در سوریه، این دولت تا زمان برگزاری انتخابات بر این کشور حکومت خواهد کرد.

این سومین سفر اخضر ابراهیمی به سوریه در مقام سفیر سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب محسوب می‌شود که با هدف احیای صلح در این کشور انجام می‌شود. او در این سفر با شماری از مقامات سوریه از جمله بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، دیدار کرده است.

آقای ابراهیمی در ادامه سخنان خود گفت که تنها با تغییرات عمده و اساسی در کشور سوریه می‌توان خواسته مردم این کشور را برآورده کرد.

او با اشاره به برگزاری یک نشست بین‌المللی که شش ماه قبل در رابطه با سوریه در ژنو برگزار شد، گفت: «به‌طور حتم در ژنو به صراحت گفته شد و اکنون نیز ماجرا روشن‌تر شده است که تغییرات لازم یک امر صوری یا تزیینی نمی‌تواند باشد.»

سفیر سازمان ملل متحد افزود: «من معتقدم که مردم سوریه خواهان تغییر واقعی هستند و آرزوی آن را دارند و همه می‌دانند که این به چه معناست.»

اخضر ابراهیمی همچنین گفت: «باید دولتی تشکیل شود که قدرت کامل داشته باشد. قدرت کامل به این معناست که این دولت باید تمام قدرت موجود در کشور را در دست داشته باشد. این دولت قدرت را در دوران انتقالی در دست خواهد داشت.»

قرار است که اخضر ابراهیمی روز شنبه، ۹ دی ماه به مسکو، پایتخت روسیه سفر کند تا به گفته او، برای بار سوم نشست مشترکی را با مقامات روسیه و ایالات متحده برگزار کند.

این دیپلمات کهنه‌کار که از ماه اوت و در پی کناره‌گیری کوفی عنان، به عنوان سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه انتخاب شد، همچنین گفت که هنوز «طرح کاملی» برای حل بحران سیاسی در سوریه پیشنهاد نکرده است.

او گفت: «ترجیح این است که چنین طرحی را تا زمانی که احساس نکردیم همه طرف‌ها موافق آن هستند، ارائه نکنیم. این‌گونه اجرای آن ساده می‌شود. اما اگر چنین توافقی حاصل نشود، راه حل دیگر این می‌تواند باشد که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه الزام‌آوری در این رابطه صادر کند.»

بحران سیاسی در سوریه تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۴ هزار تن انجامیده است.
XS
SM
MD
LG