لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

واکنش‌ها به گزارش کمک‌های سازمان ملل در سوریه


دمشق، محله کفر بطنا که تحت کنترل شورشیان سوری است
دمشق، محله کفر بطنا که تحت کنترل شورشیان سوری است

به دنبال انتشار گزارش افشاگرانه روزنامه گاردین درباره سود کلانی که نزدیکان و متحدان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل برده‌اند، انتقادات از عملکرد این سازمان شدت یافته است.

این روزنامه روز سه‌شنبه، ۹ شهریور نوشت که مقامات سابق سازمان ملل متحد، دیپلمات‌ها، حقوق‌دانان و مسئول دیدبان حقوق بشر در شمار کسانی هستند که از شیوه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه و سودی که وابستگان حکومت سوریه از آن می‌برند ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیق در این باره شده‌اند.

گزارش افشاگرانه روزنامه بریتانیایی گاردین که روز دوشنبه، ۸ شهریور منتشر شده بود عنوان می‌کرد که سازمان ملل تنها در سال ۲۰۱۵ چیزی حدود ۱.۱ میلیارد دلار هزینه کمک‌های انسان‌دوستانه در سوریه کرده که ۹۰۰ میلیون دلار این کمک‌ها به نحوی قرار بوده از طریق مقامات حکومت سوریه و نهادهای حکومتی توزیع شود که تحت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند.

این روزنامه برای مثال به سندی اشاره کرده که نشان می‌دهد سازمان جهانی بهداشت بیش از ۵ میلیون دلار به بانک ملی خون در سوریه کمک کرده که تحت نظارت وزارت دفاع سوریه قرار دارد و از این رو مشخص نیست که این کمک‌ها واقعا به دست کسانی که نیاز دارند رسیده یا مستقیم خرج ارتش سوریه شده است.

گاردین اما در گزارش روز سه‌شنبه خود به بازتاب این افشاگری پرداخته و به نقل از گروه‌های حقوق بشری نوشته که سازمان ملل متحد باید اعتماد از دست رفته را احیا کند.

سلمان شیخ، متخصص خاورمیانه و از کارکنان پیشین سازمان ملل، به این روزنامه بریتانیایی می‌گوید که اکنون وقت آن است که بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل دست به مداخله بزند.

کنت راث، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر، هم عنوان می‌کند: «سازمان ملل به اسم ارسال کمک برای مردمی که واقعا نیاز دارند و در مناطق تحت تسلط اپوزیسیون زندگی می‌کنند، در حقیقت به استراتژی حکومت سوریه که مبتنی بر جنایت جنگی است، کمک می‌کند.»

وی می‌افزاید که این مسئله خیلی با ادعاهای سازمان ملل درباره عملگرایی خود فاصله دارد.

سازمان ملل می‌گوید که با تلاش‌های این نهاد جان میلیون‌ها نفر در سوریه نجات پیدا کرده است. این سازمان اما در عین حال عنوان می‌کند که تنها در صورت موافقت بشار اسد امکان فعالیت در سوریه را دارد.

XS
SM
MD
LG