لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

گروه داعش و رژیم سوریه به «جنایت علیه بشریت» متهم شدند


شبه نظامیان «خلافت اسلامی» پرچم های خود را در خیابان‌های شهر «رقه» سوریه تکان می‌دهند.
شبه نظامیان «خلافت اسلامی» پرچم های خود را در خیابان‌های شهر «رقه» سوریه تکان می‌دهند.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نیروهای داعش را به ارتکاب جنایت جنگی در سوریه متهم کرد و از سوی دیگر دمشق را متهم نمود که علیه مخالفان خود از گاز کلر استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل در گزارشی که روز چهارشنبه، پنجم شهریور منتشر شده است، عنوان کرد که شبه‌نظامیان خلافت اسلامی با انتقال سلاح از عراق به سوریه، موازنه قدرت در سوریه را تغییر داده‌اند به‌طوری که اکنون بر مناطق وسیعی از این کشور سیطره یافته‌اند و تلاش می‌کنند قوانین سفت و سخت شریعت را به اجرا بگذارند.

در این گزارش آمده است که در شهر «رقه» و مناطقی از استان حلب که تحت تسلط نیروهای داعش است، صحنه‌های اعدام در ملا‌ عام به امری معمول تبدیل شده و کودکان نیز که اغلب در این مراسم‌ها حضور دارند، شاهد مواردی از قطع سر، شلیک به سر از فاصله نزدیک و صلیب کشیده شدن هستند که گاهی اجساد قربانیان برای درس عبرت مردم تا سه روز در آن محل باقی می‌ماند.

گزارشگران سازمان ملل متحد همچنین با انتقاد از اقدام حکومت سوریه در بمباران مناطق غیرنظامی، آن را بر اساس قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی خواند.

این گزارش می‌گوید شواهدی از اقدام حکومت سوریه در استفاده از گاز سمی کلر در هشت مورد وجود دارد که همه این موارد نیز در ماه آوریل روی داده است.

ویتیت مونتاربورن، یکی از اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد، در همین زمینه اظهار داشت: «ما هر هشت موردی را که گفته می‌شود گاز کلر استفاده شده است، بررسی کردیم و اکنون بر اساس مستنداتی که به دست آورده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که این گاز کلر مربوط به بمب‌های بشکه‌ای بوده است که از هلیکوپترهای حکومتی در مناطق غیرنظامی فرود آمده است».

پائولو پینیرو، رییس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در سوریه، هم تاکید کرده که ارتش سوریه و نیروی هوایی این کشور همچنان مرتکب جرایمی جدی می‌شوند از جمله بمباران هوایی و پرتاب بمب‌های بشکه‌ای در حلب، درعا و حومه دمشق.

وی همچنین گفت گزارش‌ها درباره ناپدید شدن مخالفان در سوریه، آزارهای جنسی در بازداشتگاه‌ها و بازداشت خویشاوندان مذکر مخالفان افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد که در جریان جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۱۹۱ هزار نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG