لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

جان کری: جهان با وقوع «تراژدی» در تغییرات اقلیمی روبروست


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از کشورهای جهان خواست که با حمایت از طرح سازمان ملل متحد برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تلاش کنند که مانع وقوع یک «تراژدی» شوند.

اظهارات آقای کری روز جمعه ۲۱ آذر در کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در شهر لیما، پایتخت پرو، بیان شده است و او هشدار داده که یافته‌های علمی درباره تغییرات آب و هوایی «تکان‌دهنده» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی تاکید کرد که همه ملت‌ها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی به نوبه خود «مسئول» هستند و دولت باراک اوباما نیز این امر را جزو اولویت‌های اصلی خود در کنار مبارزه با تروریسم، فقر و تکثیر سلاح هسته‌ای گذاشته است.

وی اظهار داشت: «اگر شما یک کشور توسعه یافته هستید و کمکی در این راه نمی‌کنید، خود شما جزئی از این مشکل به‌شمار می‌آیید».

آقای کری سپس بدون اشاره به نام کشوری گفت: «بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای در جهان از کشورهای در حال توسعه ساطع می‌شود. ضرورت دارد که آنها اقدامی بکنند».

چین، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و هند اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند.

به تازگی نیز سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ است.

آقای کری خطاب به هیات‌های نمایندگی کشورها در کنفرانس تغییرات آب و هوایی گفته است: ما بیش از دو دهه است که درباره گرم‌ شدن هوا صحبت می‌کنیم اما با وجود این «هنوز در مسیری قرار داریم که به تراژدی منتهی می‌شود».

کنفرانس تغییرات آب و هوایی که سازمان ملل متحد آن را برگزار می‌کند امسال از روز ۱۰ آذر در لیما آغاز شد و روز شنبه ۲۲ آذر به پایان می‌رسد.

هدف اصلی از این کنفرانس کاهش جهانی تولید گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با گرم شدن دمای زمین است.

دور بعدی این کنفرانس نیز آذر سال آینده در پاریس برگزار خواهد شد که این بار هدف از آن دستیابی به یک توافق جهانی لازم‌الاجرا است.

جان کری می‌گوید که دستیابی به چنین توافقی، اگرچه به معنای پایان فوری افزایش دمای زمین نخواهد بود، اما نشان می‌دهد که کشورها دست‌کم در مسیر درست قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG