لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

۱۰ میلیارد دلار جریمه احتمالی بانک فرانسوی به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا


روزنامه وال استریت جورنال نوشت که ایالات متحده در نظر دارد بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا را به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران، سودان و کوبا بیش از ۱۰ میلیارد دلار جریمه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشریه روز پنج‌شنبه، ۸ خرداد به نقل از منابع مطلع نوشت که مسئولان بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» در حال مذاکره با وزارت دادگستری آمریکا هستند، اما مذاکرات تا اینجای کار به بن‌بست برخورده است چرا که بانک فرانسوی می‌خواهد میزان جریمه را تا کمتر از ۸ میلیارد دلار کاهش دهد.

پیش از این گزارش‌ها حاکی از آن بود که بانک بی‌ان‌پی در تلاش است با پرداخت ۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار جریمه، پرونده اتهامی خود را حل و فصل کند که حتی همان نیز تقریبا دو برابر جریمه ۱.۹ میلیارد دلاری بود که بانک بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا پرداخت کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که با منبع مطلع دیگری درباره میزان جریمه احتمالی بی‌ان‌پی پاریبا تماس گرفته و او نیز گفته است که میزان جریمه می‌تواند بالاتر از ۵ میلیارد دلار باشد.

به گفته او، میزان جریمه احتمالی بستگی به عوامل کلیدی مهمی دارد که در مذاکرات میان بانک فرانسوی و ایالات متحده به بحث گذاشته شده است از قبیل این که آیا این بانک اتهامات خود مبنی بر بزهکاری را می‌پذیرد و آیا اصلا می‌تواند مجوز فعالیت‌های خود در آمریکا را حفظ کند یا نه.

با این حال وال استریت جورنال نوشته است که نتیجه نهایی پرونده بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» «احتمالا تا چند هفته دیگر» مشخص خواهد شد.

به گفته این نشریه، دو طرف در حال مذاکره بر سر مسئله تعلیق موقت فعالیت‌های بانک فرانسوی در آمریکا هستند، مجازاتی که باعث می‌شود این بانک نتواند برای مدتی هیچ پولی به ایالات متحده بفرستد یا از آن خارج کند.

وال استریت جورنال همچنین می‌نویسد که وزارت دادگستری ایالات متحده فشارهای خود به بانک فرانسوی را ادامه می‌دهد که اتهامات خود را بپذیرد که پذیرش این مسئله به مثابه تهدیدی برای مجوز فعالیت‌های بی‌ان‌پی پاریبا در آمریکا خواهد بود.

اتهامات بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» معطوف به فعالیت‌های آن در خلال سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ است. این بانک بزرگ‌ترین بانک فرانسه محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG