لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

کارتر: آمریکا توان نظامی خود در آسیا - اقیانوسیه را افزایش می‌دهد


اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که آمریکا توان نظامی خود در منطقه آسیا – اقیانوسیه را افزایش خواهد داد تا همچنان قدرت مسلط در این منطقه باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، اشتون کارتر روز پنج‌شنبه، ۸ مهر، در جمع سربازان نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت که این «ایجاد دوباره توازن» در منطقه آسیا – اقیانوسیه تضمینی خواهد بود برای این که ایالات متحده «همچنان قدرتمندترین شریک نظامی و امنیتی» کشورهای منطقه باقی بماند.

اظهارات آقای کارتر در شرایطی مطرح می‌شود که آمریکا کشور چین را به تعقیب سیاست‌های توسعه‌گرایانه در منطقه متهم ساخته و نسبت به افزایش حضور نظامی پکن در دریای جنوبی چین هشدار داده است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، منطقه آسیا – اقیانوسیه در آینده مهم‌ترین منطقه برای آمریکا خواهد بود و از این رو برقراری دوباره توازن در آنجا به معنای سرمایه‌گذاری بر آینده منطقه و آینده آمریکاست.

اشتون کارتر همچنین عنوان کرده که منطقه آسیا – اقیانوسیه «تغییری تاریخی» را تجربه می‌کند، جایی که «چین ظهور می‌کند که این به نوبه خود خوب است، اما در عین حال چین رفتارهای تهاجمی نیز پیشه کرده که این مثبت نیست».

اوایل تابستان سال جاری دیوان بین‌المللی لاهه با صدور حکمی ادعای چین در مورد مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی و منابع آن را رد کرد، امری که با واکنش شدید چین اما استقبال آمریکا مواجه شد.

در این مدت گزارش‌های متعددی از افزایش حضور نظامی چین در منطقه منتشر شده است.

پکن همچنین به عملیات ساخت جزایر مصنوعی در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی ادامه می‌دهد که اعتراضات بین‌المللی را در پی داشته است.

در این حال اشتون کارتر تاکید کرده که پنتاگون زیردریایی‌هایی با قدرت تخریبی بیشتری خواهد ساخت و هزینه بیشتری نیز صرف ساختن زیردریایی‌های کوچک‌تری می‌کند که قابلیت استفاده در آب‌های کم‌عمق را دارند.

XS
SM
MD
LG