لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

ازبکستان: درباره عامل حمله استکهلم به غرب هشدار داده بودیم


بزرگداشت قربانیان حمله استکهلم از سوی مردم
بزرگداشت قربانیان حمله استکهلم از سوی مردم

مقامات ازبکستان می‌گویند که رحمت عاقلوف، عامل حمله مرگبار هفته گذشته در استکهلم سوئد، با شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در ارتباط بوده و درباره او قبلا به کشورهای غربی هشدار داده شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالعزیز کاملوف نخست‌وزیر ازبکستان روز جمعه ۲۵ فروردین با اشاره به رخداد تروریستی اخیر در سوئد و عامل آن که از شهروندان ازبکستان است گفت که این فرد پس از ورود به سوئد در سال ۲۰۱۴ به گروه‌های افراطی رو آورده و دستگاه امنیتی ازبکستان اطلاعاتی را که درباره وی به دست آورده بود به غرب منتقل کرده بود.

آقای کاملوف اظهار داشت: «او طی دورانی که در خارج از کشور بود از طریق اینترنت با اعضای گروه تریستی حکومت اسلامی ارتباط پیدا کرد و جذب این گروه شد... و این مدت فعالانه هموطنان خودش را تشویق می‌کرد که به سوریه بروند و در عملیات‌های نظامی این گروه شرکت کنند.»

نخست‌وزیر ازبکستان سپس تأکید می‌کند که کشورش همه اطلاعات مربوط به اقدامات خلاف رحمت عاقلوف را از طریق دستگاه‌های امنیتی به شرکای غربی ازبکستان منتقل کرده تا آنها نیز این موارد را به سوئد اطلاع دهند.

اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه سوئد که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده است، می‌گوید که «استکهلم چنین اطلاعاتی دریافت نکرده بود».

این در حالی است مقامات پلیس سوئد پس از بازداشت رحمت عاقلوف عنوان کرده بودند که از یک سال قبل اطلاعاتی درباره او به دستشان رسیده، اما این مدت نتوانسته‌اند ارتباط میان او و گروه‌های افراطی را کشف کنند.

رحمت عاقلوف ۳۹ ساله که در بازداشت پلیس سوئد به‌سرمی‌برد به «ارتکاب عمل تروریستی» اعتراف کرده است. وی جمعه گذشته در یکی از خیابان‌های پرتردد استکهلم با کامیون حمل آبجو به عابران در پیاده رو حمله کرد. این حمله چهار قربانی بر جای گذاشت.

XS
SM
MD
LG