لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا؛ مخالفان دولت در نظرسنجی‌ها پیشتازند


نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به خاطر شرایط اقتصادی کشور احتمال دارد که این انتخابات را به مخالفان خود ببازد
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به خاطر شرایط اقتصادی کشور احتمال دارد که این انتخابات را به مخالفان خود ببازد

انتخابات پارلمانی ونزوئلا روز یکشنبه، ۱۵ آذر در حالی برگزار می‌شود که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو ممکن است اکثریت کرسی‌های پارلمان را به رقبای خود بسپارد.

بر اساس نظرسنجی موسسه «دیتا آنالیسیس»که چند هفته پیش انجام شده است بیش از ۵۵ درصد رای‌دهندگان از احزاب اپوزیسیون حمایت می‌کنند و تنها ۳۶ درصد از مردم به حمایت از مادورو و متحدانش ادامه می‌دهند.

گزارش جمشید زند از انتخابات پارلمانی در ونزوئلا
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم

نیکلاس مادورو در هفته‌های اخیر فعالیت‌های تبلیغاتی خود را افزایش داده و توانسته حدود ده درصد به میزان محبوبیتش بیافزاید.

ولی صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها، تورم بی‌سابقه، کاهش قیمت نفت و گزارش‌های متعدد درباره فساد مالی، محبوبیت دولت را به شدت کاهش داده است.

در سال جاری قیمت مواد مصرفی در ونزوئلا ۱۵۰ درصد افزایش یافته، ارزش پول ملی به شدت کم شده و گفته می‌شود دولت به سختی می‌تواند هزینه‌های جاری خود را پرداخت کند.

این درحالی‌ست که ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و ۹۵ درصد صادرات آن نفت است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مادور مخالفان دست راستی‌اش را به دامن زدن به جنگ اقتصادی با حمایت آمریکا متهم کرده است.

در مقابل مخالفان هم می‌گویند تنها راهی که مادورو و حزب سوسیالیست او می‌توانند در انتخابات پیروز شوند، تقلب در آن است.

کنترل پارلمان، دادگاه عالی، کمیسیون انتخابات و بسیاری نهادهای دیگر در اختیار حزب سوسیالیست است و حتی نهادهای بین المللی می‌گویند دولت اجازه نداده است ناظران خارجی بر روند برگزاری این انتخابات نظارت کنند.

تحلیل‌گر خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که حتی اگر احزاب اپوزیسیون بتوانند اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست بیاورند قادر نخواهند بود سیاست‌های اقتصادی دولت را تغییر دهند.

به گفته او، تنها گزینه پیش روی مخالفان درخواست برگزاری همه‌پرسی از طریق جمع‌آوری امضا در سال آینده است. در غیر این صورت به احتمال زیاد نیکلاس مادورو تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۹ به حاکمیت خود ادامه خواهد داد.

نیکلاس مادرور پس از مرگ هوگو چاوز، رهبر پیشین ونزوئلا، جانشین او شد. چاوز که یکی از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی بودبا شعار انقلاب سوسیالیستی در قرن بیست و یکم به قدرت رسید و ساختار اقتصادی و سیاسی ونزوئلا را تغییر داد.

نتایج اولیه انتخابات روز یکشنبه ونزوئلا که با شرکت بیش از ۱۹ میلیون رای‌دهنده برگزار می‌شود شامگاه یکشنبه اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG