لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

دومین شب اعتراضات در برکلی کالیفرنیا به خشونت کشیده شد


صحنه‌ای از اعتراضات در برکلی
صحنه‌ای از اعتراضات در برکلی

دومین شب اعتراضات در شهر برکلی کالیفرنیا علیه پلیس آمریکا و اقدام آن در قتل چند شهروند سیاه‌پوست در ایالت‌های نیویورک و میسوری به خشونت کشیده شد.

گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز بیان می‌کند که معترضان در برکلی یکشنبه شب، ۱۶ آذر با پرتاب سنگ و بطری به مقابله با پلیس پرداخته‌اند و پلیس نیز در اقدامی متقابل به سوی آنان گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

این گزارش‌ها تعداد معترضان را حدود ۷۵۰ نفر برآورد کرده است که در دو منطقه برکلی، نزدیک سانفرانسیسکو تجمع کرده بودند و در نهایت پلیس تعدادی از آنها را بازداشت کرده است.

همچنین تعدادی از معترضان در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته‌اند که پلیس به سمت آنها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرده، اما این ادعا تاکنون تایید نشده است.

اعتراضات در برکلی کالیفرنیا ابتدا مسالمت‌جویانه بود اما در هر دو شب متوالی به خشونت کشیده شد که در نتیجه آن به تعدادی فروشگاه‌ خسارت وارد آمد و پلیس نیز چندین نفر از معترضان را دستگیر کرد.

گزارشگر رویترز می‌نویسد که پس از درگیری‌های روز شنبه در برکلی و شهر سیاتل از ایالت واشینگتن، شهرهای ساحل غربی آمریکا روز یکشنبه آماده اعتراضات بودند.

در شهر سیاتل نیز یکشنبه شب حدود ۲۰۰ نفر اجتماع کردند در حالی که شب قبل از آن بیش از هزار نفر در تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند.

از زمانی که دادگاه، حکم به تبرئه افسر پلیس سفیدپوستی داد که در مرگ یک شهروند سیاه‌پوست در نیویورک نقش داشت، معترضان در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا نیز به‌طور متوالی و روزانه تجمعات اعتراض‌آمیزی برگزار کرده‌اند.

مرگ اریک گاردنر در نیویورک و مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح در شهر فرگوسن ایالت میسوری به دست پلیس آمریکا بار دیگر روابط آمریکایی‌های سیاه‌پوست با پلیس این کشور را مورد توجه قرار داده و باعث طرح دوباره مناقشه‌ای قدیمی درباره برخوردهای نژادی در آمریکا شده است.

دادگاه آمریکا در رابطه با مرگ مایکل براون نیز تصمیم گرفته است که علیه پلیسی که در آن نقش داشته است، اعلام جرم نکند که این تصمیم به دو شب شورش در حومه سنت‌لوئیس از ایالت میسوری انجامید تا جایی که نیروهای نظامی گارد ملی ایالات متحده عازم آن منطقه شدند.

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد با رهبران جوان حقوق مدنی آمریکا در مورد چالش‌هایی که به خاطر «بی‌اعتمادی بین پلیس و جوامع رنگین‌پوست» ‌به وجود آمده است گفت‌و‌گو کند.

XS
SM
MD
LG