لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

اعتراض واشینگتن‌پست به صدور حکم علیه جیسون رضاییان


روزنامه واشینگن‌پست صدور رأی توسط دادگاه انقلاب تهران علیه جیسون رضاییان، خبرنگار خود در ایران، را ظالمانه خواند و اعلام کرد که این روزنامه همراه با خانواده و وکیل وی در مورد این حکم، درخواست تجدیدنظر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین بارون، دبیر اجرایی روزنامه واشینگتن‌پست روز دوشنبه، ۲۰ مهر در بیانیه‌ای عنوان کرد: «صدور رأی دادگاه ایران مبنی بر مجرمیت جیسون رضاییان، گزارشگر واشینگتن‌پست، نشان‌دهنده یک ظلم فاحش است».

به گفته وی، رفتار ایران از ابتدای این پرونده تاکنون غیرعادلانه بوده و اوج این بی‌عدالتی نیز تصمیم دادگاه انقلاب مبنی بر محکومیت یک روزنامه‌نگار بی‌گناه به اتهاماتی خطیر است در حالی که هیچ سندی دال بر آن که وی عمل خطایی انجام داده باشد وجود ندارد.

این اعتراض به دنبال اظهارات روز یکشنبه غلامسحین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، صورت گرفته است که خبر داده بود حکم دادگاه جیسون رضاییان صادر شده و وکلای او ۲۰ روز مهلت تقاضای تجدید نظر دارند.

با این حال آقای اژه‌ای به جزییات رای دادگاه انقلاب تهران علیه آقای رضاییان و میزان محکومیت او اشاره‌ای نکرد، اما خبرگزاری فرانسه می‌نویسد اتهاماتی که به این روزنامه‌نگار وارد شده می‌تواند به محکومیت او تا ۲۰ سال زندان بینجامد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود اظهارات علی رضاییان، برادر جیسون را بازتاب داده است که می‌گوید همسر و وکیل جیسون هم اطلاعات بیشتری درباره این حکم ندارند و روز دوشنبه که برای کسب اطلاعات به دادگاه رفتند به بهانه این که هیچ مترجمی در دسترس نیست از ارائه اطلاعات در این باره به آنها خودداری کردند.

مارتین بارون نیز تاکید کرده که هنوز محتوای حکم دادگاه به اطلاع این روزنامه و خانواده و وکیل آقای رضاییان نرسیده اما با این حال آنها در صدد آماده کردن درخواست تجدید نظر در حکم هستند.

جیسون رضاییان که تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد، ۳۱ تیر سال گذشته بازداشت شد و از آن زمان در زندان به‌سرمی‌برد. قوه قضاییه ایران اتهام او را «جاسوسی» عنوان کرده اما وکیل وی به همراه روزنامه واشیگتن‌پست و نیز دولت آمریکا این اتهام را به شدت رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG