لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

آمریکا: روسیه با عدم حضور در اجلاس امنیت اتمی خود را منزوی می‌کند


بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید
بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید

کاخ سفید در انتقاد از تصمیم روسیه مبنی بر عدم شرکت در اجلاس امنیت هسته‌ای که از روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، در واشینگتن برگزار می‌شود تاکید کرد که مسکو با این اقدام خود را منزوی ساخته و یک فرصت را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه، ۱۰ فروردین، در کنفرانس خبری گفت: «به اعتقاد ما تصمیم روسیه برای عدم حضور مقامات عالی خود [در اجلاس امنیت هسته‌ای] بیش از هر چیزی فرصت‌سوزی برای خود روسیه است.»

وی در ادامه افزود: «صادقانه بگویم، نتیجه کار آنها، این که مثل سابق مشارکت نمی‌کنند، این است که خودشان را منزوی می‌کنند.»

این مقام دولت آمریکا با این حال تاکید کرد که ایالات متحده و روسیه به همکاری و گفت‌وگوهای خود پیرامون مسائل مرتبط با امنیت هسته‌ای ادامه خواهند داد.

هفته گذشته سخنگوی کرملین مسکو اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هیچ برنامه‌ای برای شرکت در اجلاس امنیت هسته‌ای ندارد.

چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۱۲ و ۱۳ فروردین، برگزار خواهد می‌شود.

روسیه تاکنون در اجلاس پیشین که سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به ترتیب در واشینگتن، سئول و لاهه برگزار شده، حضور یافته بود، اما دو ماه قبل سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو به خاطر «دخالت‌های غیرقابل قبول» برگزارکنندگان این اجلاس در نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از شرکت در آن خودداری می‌کند.

اجلاس این دوره در شرایطی برگزار می‌شود که رهبران جهان نگران تهدیدهای فزاینده گروه‌های تروریستی از جمله گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هستند که تلاش می‌کنند به سلاح هسته‌ای دست یابند.

XS
SM
MD
LG