لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

عبدربه منصور هادی: یمن را از چنگال ایران خارج می‌کنیم


عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن
عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن

عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران را به دخالت در امور داخلی یمن و جلوگیری از صلح در این کشور متهم ساخت و تاکید کرد که «یمن را از چنگال ایران خارج می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هادی روز جمعه دوم مهر در جمع سران کشورهای جهان گفت: «ما باید یمن را از چنگال ایران خارج کنیم. باید پرچم یمن را بر فراز هر وجب از خاک گران‌بهای یمن به اهتزاز درآوریم و بنیانی برای دولت قانونی و فدرال یمن پی افکنیم».

تهران در جنگ داخلی یمن از شورشیان حوثی حمایت می‌کند که صنعا، پایتخت این کشور، را در اختیار گرفته‌اند، اگرچه جمهوری اسلامی همواره اتهام تامین اسلحه برای حوثی‌ها را رد کرده است.

از سویی عربستان سعودی نیز با تشکیل ائتلافی نظامی علیه حوثی‌ها از مارس ۲۰۱۵ تاکنون دست به حملات متعددی در یمن زده است. ریاض دولت عبدربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسد و از استقرار دولت او در یمن حمایت می‌کند.

در این میان مذاکرات صلح که به ابتکار سازمان ملل متحد شکل گرفته بود از ماه گذشته با بن‌بست مواجه شده که آقای منصور هادی جمهوری اسلامی را عامل آن می‌داند و می‌گوید که ایران از «افراط‌گرایی» و «تروریسم فرقه‌گرایانه» در منطقه حمایت می‌کند.

یک روز قبل از این سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشت که ضمن انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه از ریاض خواست که دست از بمباران کشور همسایه آن، یمن و «حمایت از گروه‌های تکفیری تروریستی» بردارد.

روابط سیاسی تهران و ریاض از دی ماه پارسال به دنبال اعدام یک روحانی شیعی در عربستان و متعاقب آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران قطع شده و در این مدت مقامات دو کشور اظهارات بسیار تندی علیه یکدیگر داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG