لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

انتصاب رئیس جدید موساد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یوسی کهن(کوهن) را به عنوان رییس جدید موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی این کشور، معرفی کرد.

نتانیاهو دوشنبه شانزدهم آذر با حضور در برابر میکروفون‌ها با تاکید بر اهمیت موساد برای حفظ امنیت و توان اطلاعاتی اسرائیل، گفت از میان سه گزینه برای ریاست موساد، او یوسی کهن را انتخاب کرده است.

به گفته نتانیاهو، «ترکیب ابتکار با شجاعت، عملگرایی خلاقانه و فراست، ضمن آگاهی‌های وسیع به‌ویژه در عرصه سایبر و فن‌آوری‌های مدرن» در وجود یوسی کهن امتیازات مهمی بوده که به‌خاطر آن او را به ریاست موساد برگزیده است.


نتانیاهو گفت اسلام‌گرایی افراطی در منطقه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اسرائیل مانند سراسر جهان با آن درگیر شده و رییس بعدی موساد باید در تامین امنیت و غلبه اسرائیل بر چالش‌ها نقش موثری ایفاء کند.

یوسی کهن از اول فوریه ۲۰۱۶ جانشین تامیر پاردو می‌شود، که در پنج سال اخیر ریاست موساد را در دست داشت.

دوره ریاست موساد را در صورت موافقت نخست‌وزیر و تنها در موارد استثنایی می‌توان تمدید کرد اما به‌دلایلی که معلوم نیست، نتانیاهو دوره ریاست تامیر پاردو را تمدید نکرده است.

پیش از پاردو، مئیر داگان هشت سال ریاست موساد را در دست داشت که به آریئل شارون نزدیک بود ولی نتانیاهو نیز ریاست او را تمدید کرده بود.

با وجود این، آقای داگان چند ماه پس از خروج از موساد به صف نخست منتقدان نتانیاهو، به‌ویژه در ارتباط با سیاست‌های او در ارتباط با ایران پیوست و بار‌ها درباره عواقب «خطرناک» رویه نتانیاهو برای اسرائیل «هشدار» جدی داد.

معلوم نیست تامیر پاردو نیز بعد از پایان ریاست موساد چه دیدگاهی داشته باشد. اما برخی از تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که دیدگاه‌های او نیز به داگان نزدیک بوده است.

رییس جدید موساد، یوسی کهن‌، زاده شهر اورشلیم و بزرگ شده این شهر است و بلافاصله بعد از پایان دوره سربازی از ۲۱ سالگی تاکنون در موساد بوده و آخرین سمت او معاونت موساد در زمان ریاست تامیر پاردو بود.

اما او دو سال و نیم پیش از سوی نتانیاهو به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی اسرائیل انتخاب شد و از زمانی که مناسبات نتانیاهو با آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین امور خارجه به تیرگی گرایید، یوسی کهن عملاً مانند وزیر خارجه اسرائیل ماموریت‌های مهم را انجام داده است.

او در دو سال و نیم اخیر یکی از نزدیک‌ترین افراد در اسرائیل در دفتر نخست وزیری بوده و نتانیاهو را در سفر‌ها به آمریکا و کاخ سفید و سفر به مسکو برای ملاقات نتانیاهو با پوتین همراهی کرده است.

رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌هایی درباره یوسی کهن می‌گویند که او به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی مانند عبری که زبان مادری اوست، «تسلط کامل و بی‌نقص» دارد.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر نوشته بودند که از یوسی کهن از نخستین سال‌های پیوستن او به موساد، به‌دلیل خوش‌تیپی و قیافه جذاب مردانه، به عنوان «مانکن موساد» نام برده می‌شد. او که ۵۴ سال دارد، پدر چهار فرزند و پدربزرگ یک نوه است.

تا چند سال پیش انتشار عکس و نام روسای دو سازمان امنیت داخلی و خارجی، شباک و موساد، در اسرائیل ممنوع بود اما دولت اسرائیل خود این منع را برطرف کرد و حتی نتانیاهو دوشنبه شب در برابر میکروفون‌ها نام یوسی کهن را به عنوان رییس جدید موساد اعلام کرد.

در همین حال، تنها نام و عکس و فیلم‌های مربوط به روسای موساد و شباک مطرح می‌شود و ذکر نام و انتشار عکس بقیه کارکنان این دو نهاد هنوز منع قانونی دارد.


آخرین بار که نام موساد در سراسر جهان جنجال‌آفرین شد، ماجرای کشته شدن محمود عبدالرئوف المبحوح، مسئول خریدهای تسلیحاتی حماس در زمستان ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی بود.

پلیس دوبی فیلم‌ها و تصاویری را از «تیم‌های اعزامی موساد» به دوبی برای کشتن المبحوح منتشر کرد و اعلام کرد که آنها از گذرنامه‌های افراد عادی در کشورهای بسیاری از کانادا و اروپا و استرالیا و نیوزیلند برای این ماموریت استفاده کرده بودند.

به موساد رشته عملیات دیگری را در جهان نیز نسبت می‌دهند اما یکی از مهم‌ترین اقدامات موساد یافتن آدولف آیشمن معاون آدولف هیتلر در آرژانتین و ربودن او به اسرائیل در سال ۱۹۶۰ میلادی برای محاکمه وی بود؛ آیشمن تنها کسی بود که در اسرائیل اعدام شد.

کشتن همه عوامل فلسطینی و عرب در ماجرای به گروگان گرفتن ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ سال ۱۹۷۲ آلمان را نیز به اسرائیل نسبت می‌دهند.

رسانه‌های اسرائیل گفته بودند، موساد که سازمان ماموریت‌های خارجی این کشور محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته ماموریت داشته تا برنامه اتمی ایران را رصد و مختل کند.

برخی خرابکاری‌های سایبری و نیز اختلالات دیگر در طرح‌های هسته‌ای ایران را رسانه‌های جهانی به موساد اسرائیل نسبت می‌دادند.

جمهوری اسلامی ایران کشته شدن شماری از دانشمندان هسته‌ای خود در سال‌های گذشته را نیز به عنوان «طرح‌های هدفمند ترور»، به موساد اسرائیل نسبت داد.

ایران در پاییز ۱۳۷۸ نیز فردی را با نام علی اشتری که پیشتر با برخی از نهادهای اطلاعاتی و نظامی ایران ایران در ارتباط بود، به اتهام جاسوسی برای موساد، اعدام کرد.

XS
SM
MD
LG