لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

مقام وزارت نفت: نیروی انتظامی و زنجانی موفق به فروش نفت نشدند


حسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران. عکس: خبرگزاری تسنیم
حسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران. عکس: خبرگزاری تسنیم

یک مقام شرکت ملی نفت ایران می‌گوید، بابک زنجانی و نیروی انتظامی که در دولت پیشین عهده‌دار فروش بخشی از نفت خام و میعانات گازی کشور شدند نتوانسته‌اند محموله‌ها را به فروش برسانند و عمده بدهی آقای زنجانی به‌خاطر هزینه نگهداری این محموله‌ها در کشتی‌ است.

محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم که روز جمعه، ۱۳ تیر، منتشر شد تاکید کرد که شرکت ملی نفت ایران تقریبا تمام محموله‌های نفت و میعانات گازی را که به بابک زنجانی تحویل داده شده بود، پس گرفته و حجم اعظم این محموله‌ها را به فروش رسانده است.

به گفته او، اما نیروی انتظامی هنوز نه این محموله‌ها را پس داده و نه پول آن را به خزانه واریز کرده است.

پیش از این اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، ضمن تایید گزارش‌ها درباره واگذاری بخشی از نفت کشور به نیروی انتظامی و بدهی ۱۸۵ میلیون دلاری نیروی آن به وزارت نفت گفته بود که نیروی انتظامی محموله‌های نفت را به فروش رسانده و از طریق آن ۱۱ درصد کسری بودجه دولتی خود را تامین کرده است.

این رویداد در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده است، دوره‌ای که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌ای آن شدت یافت.

یکی از راهکارهایی که دولت احمدی‌نژاد در این شرایط برای دور زدن تحریم‌ها به کار برد، فروش نفت از مجاری غیرمعمول، مانند نیروی انتظامی بود.

بابک زنجانی، تاجر نزدیک به دولت پیشین، نیز عهده‌دار بخشی از فروش نفت ایران شد، اما هیچ‌گاه پولی به وزارت نفت بازنگرداند تا زمستان گذشته که با حکم مقامات قضایی بازداشت شد.

بدهی آقای زنجانی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو عنوان شده است که از سخنان معاون امور بین‌المل شرکت ملی نفت برمی‌آید بیشتر آن هزینه نگهداری محموله‌های نفتی بر روی دریاست که «روزانه ۶۰ هزار دلار» می‌شود.

آقای قمصری اظهار داشت: «محموله‌هایی که در اختیار او بوده نزدیک به یک‌ونیم، دو سال روی آب است. می‌دانید هزینه آن چقدر می‌شود؟ چه کسی باید هزینه‌ها را بدهد؟ بالاخره این بدهی او می‌شود.»

به گفته او، بابک زنجانی «پنج، شش محموله» در اختیار داشت که «بیشتر آن میعانات گاز» محسوب می‌شد و «مقدار نفت خام آن کم بود».

با این حال آقای قمصری تاکید می‌کند، مراودات تجاری بابک زنجانی با وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد به همین یک مورد محدود نبوده، بلکه او «ظاهرا موارد و کارهای دیگری هم با شرکت ملی نفت داشت».

وی اما این موارد را نام نمی‌برد و تنها می‌گوید که شرکت ملی نفت ایران توانسته تقریبا همه محموله‌های نفت و میعانات گاز را که در اختیار بابک زنجانی قرار داشت، به فروش برساند.

XS
SM
MD
LG