لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

يازدهمين تعويق در انتخاب رییس جمهوری لبنان


با وجود توافق نسبی بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، گره انتخاب رييس جمهوری لبنان همچنان ناگشوده مانده است.
با وجود توافق نسبی بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، گره انتخاب رييس جمهوری لبنان همچنان ناگشوده مانده است.

روز جمعه ۷ دی ماه اعلام شد نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری این کشور، که قرار بود روز شنبه برگزار شود، برای یازدهمین بار به تعویق افتاده و به آخر هفته آینده موکول شده است.


مروان حماده، یکی از اعضای برجسته جناح اکثریت پارلمان، در گفت و گو با رادیو صدای لبنان گفت: «نشست (روز شنبه) به طور حتم برگزار نخواهد شد.»


ابراهیم کنعان، یکی از اعضای جناح مخالف دولت، نیز به خبرگزاری فرانسه گفت:«چگونه این نشست می تواند برگزار شود در حالی که هنوز بر سر هیچ چیز هیچ توافقی صورت نگرفته است؟»


لبنان سه ماه است که بدون رییس جمهوری مانده و بدین ترتیب این وضع تا تشکیل مجدد مجلس، پس از پایان تعطیلات آخر سال، ادامه خواهد داشت.


خبرگزاری رویترز نیز از قول منبعی گفته است که علت به تعویق افتادن نشست روز شنبه، پیچیدگی موجود در مذاکرات داخلی و بین المللی و همچنین دشواری هایی است که در گفت و گوی رهبران احزاب داخلی دیده می شود.


رييس جمهوری لبنان توسط پارلمان اين کشور از ميان مسيحيان مارونی و برای دوره ای شش ساله به اين سمت انتخاب می شود.


بحران انتخاب رییس جمهوری


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانسته جايگزين او را انتخاب کند.


در نشست رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری باید دست کم دو سوم نمایندگان پارلمان حضور داشته باشند؛ که اين امر بدون توافق بين دو جناح موافق و مخالف سوريه امکان پذیر نیست.


اقليت طرفدار سوريه و ايران (حزب الله لبنان و متحدانش) برای داشتن حق وتو در کابينه تضمين می خواهند و سعد حريری، رهبر اکثريت در پارلمان با اين خواسته مخالفت کرده است.


هفته گذشته جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، گفت که در صورت ادامه اين بن بست، باید رای گيری يک جانبه با حضور اکثريت مجلس صورت گيرد.


حزب الله، که از سوی دولت ايران حمايت می شود و از سوی آمريکا گروهی تروريستی محسوب می شود، انتخابات يکسويه توسط اکثريت پارلمان را برابر با کودتا دانسته است.


آمريکا، سوريه را به مداخله در اوضاع داخلی لبنان متهم می کند و در اين باره به سوريه هشدار داده است.


از سوی دیگر، هفته گذشته نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه که کشورش نقشی فعال در میانجیگری بین گروه های رقیب برای دست یافتن به توافق دارد، طی تماسی تلفنی با رييس جمهوری سوريه، به او گفته بود که انتخابات بايد طبق برنامه پيش رود.


توافق نسبی


طی هفته های گذشته توافقی نسبی بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، فرمانده ارتش، بین دو جناح اکثریت و اقلیت صورت گرفته است.


رياست جمهوری ژنرال سليمان نيازمند اصلاح يک ماده از قانون اساسی است: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی لبنان، يک مقام ارشد شاغل برای نامزدی چنين مقامی بايد دو سال قبل از سمت خود استعفا کرده باشد.


جناح اکثريت پارلمان لبنان را سعد حريری، پسر نخست وزير فقيد رفيق حريری، رهبری می کند که طرفدار فواد سنيوره، نخست وزير هوادار غرب اين کشور، است.


حزب الله لبنان نيز، که از سوی سوريه و ايران پشتيبانی می شود، رهبری اقليت (ائتلاف اپوزيسيون) اين پارلمان را بر عهده دارد.


بحران سياسی لبنان بر سر انتخاب رييس جمهوری، عميق ترين مشکل سياسی در عرصه سياست داخلی اين کشور از زمان پايان ۱۵ سال جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ ميلادی تا امروز توصيف شده است.


هم اکنون در پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان، ائتلاف هواداران غرب با ۶۸ کرسی اکثريت بسيار شکننده ای را تشکيل می دهند.


در مقابل، ائتلاف هواداران ايران – سوريه که نتيجه اتحاد گروه حزب الله لبنان با گروهی ديگر از مسيحيان لبنان است، ۶۰ کرسی باقی مانده را در اختيار دارند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG